Reparationerna i Köpcentrum Grani har gjort att man kan gå torrskodd mellan S-Market, Alko, Kakku & Leipäkeisari och R-kiosken. Såsom en kund sade: ”Det här börjar ju likna ett riktigt köpcentrum nu”.
– Slutresultatet känns belönande. Lokalen är lika stor som tidigare, men har blivit klarare, ljusare och öppnare, säger Alkos butikschef Heini Vuorijoki.
Vuorijoki är ingen gröngöling i Grani utan har basat för butiken redan i tolv år. Hon säger att de kunder som försvann i och med att Alko tvingades stänga i hela fem veckor först så småningom börjar återvända.
– De är nöjda och tittar sig förtjust omkring. ’Det börjar likna ett köpcentrum’, såsom en sade.
– Vi har fått nya hyllor och är nu i linje med landets övriga affärskoncept, konstaterar hon nöjt.
Vuorijoki säger att det inte är Alkos linje att rekommendera enskilda produkter, men hon konstaterar att eko och etiskt är in.
– Sparrissäsongens vita viner är förstås populära och snart är Första Maj här med alla mousserande drycker.
Hon ställer sig gärna till tjänst för att diskutera och rådge. Det är bara att komma till butiken vardagar 9-20, lördagar 9-18 eller ringa 040 357 3283.
S-market har storsatsat
Marketchef Kim Forsman säger sig vara ”lite pirrig och yr” inför alla storsatsningar i hans nya supermarket: 400 kvadratmeter mer och digital info på jätteskärmar i affären.
– Vi har 300 tum exponeringsyta som vi kontinuerligt kan berätta åt kunderna om kommande jippon.
Forsman et consortiums nydöpta S-market Grani har utökat sortimentet med 1000 produkterl, en delikatessdesk i Appetits regi och Fazers bröddisk, där man bland annat kan köpa det nya Granibrödet som bakas från rot på plats i affären. Och kundvenemang varje fredag….
Föregångare i Finland
– Vi är föregångare i Finland vad gäller kundinfon och servicen. Våra fredagsjippon går ut på att använda produkter som finns i affären under demonstrationer i hur fisk fileras, någon viss kötträtt tillreds och samtidigt kan våra sakkunniga ge svar på kundernas frågor.
Ett inredningsteam lett av projektledare Kari Castrén med hjälp av inredningsarkitekt Jouni Leino har planerat i modern och tuff stil. Uppdraget var att göra den ”bästa och mest delikata S-marketaffären i Finland”.
– À la carte-avdelningarna har till exempel svarta hylländor av stål, berättar Castrén.
– Allt har utgått från att kunderna är individer som bör betjänas som sådana och en respekt för produkterna, tillägger Leino.
För den lokala touchen och en hemkänsla mitt i affären har duon fått hjälp av Grankullas mesta kulturexpert Clara Palmgren och skatterna i lokalhistoriska arkivet. 20 vackra historiska foton har blåsts upp i en central mittgång och folkupplysningen mitt bland kommersen fungerar i form av infotexter på svenska och finska.
R-kioskens take-away
Den nyinredda R-kiosken öppnade officiellt den 9 mars och lockar med sitt ”Ärräs” goda kaffe, storsäljaren i alla R-kiosker runtom i Finland.
Mari Hinkkanen är nöjd med den centrala kaffeskänken och säger att konceptet känns fräscht och modernt.
– Vi är Finlands största take-away med panini, hodare, bullar, småsalt, läske-, protein- och yoghurtdrycker som stadigt går åt.
Kedjan har planerat lokalen minutiöst och varje produkt har sin egen plats.
– WiFin är öppen 15 minuter, man kan ladda telefonen, tabletten eller läppären medan man tar sig en kaffe.
– Vi har fem spelmaskiner som är i flitig användning.
I förra KG skrev vi om att R-kiosken nu har övertagit postens tjänster, men dessutom sköter man t.ex. Schenkers paketservice, lämnar ut pass, säljer fisketillstånd, VR-biljetter, presentkort och Veikkaus spel. Kunden har möjlighet att betala räkningar och lyfta kontant med Osto & Nosto –systemet.
Mari Hinkkanen ser fram emot sommaren, då dörrarna kan stå öppna och hon planerar lägga ut stolar och bord och parasoll.
R-kiosken hålller öppet vardagar 7-21.30, lö 8-21.20 och sö 9-21.30.