Ni båda har hand om Grani Närhjälp. Hur har sommaren gått och hur har hösten börjat?
I juli var vårt kansli stängt som det brukar och alla kansli-ärenden på sommarpaus. Men det övriga rullade på; våra kunder har fått hjälp av personer som vi har förmedlat hela sommaren.
När vi kom tillbaka på jobb i augusti kunde vi konstatera att vi hade fått betydligt flera kontaktbud än i augusti för ett år sedan.
Det är fint att många granibor har hittat till oss och fått hjälp med sin situation.
Hur många är ni riktigt på Närhjälpens kansli och var finns det?
Kansliet finns i Villa Junghans andra våning.
Vi är två som jobbar deltid på kansliet, verksamhetsledare Elena och serviceförmedlare Sanna. Dessutom hjälper kanslibiträdet Mona några timmar i månaden med.
Ca 100 arbetstagare och frivilliga har under senaste år jobbat med hjälparbete i Grankullahemmen. Deras arbetsförhållanden har sträckt sig från enstaka besök till flera besök i veckan.
För många känns hösten genast stressig. Hur kan Grani Närhjälp hjälpa till i vardagen?
Att hjälpa till i vardagen är kungstanken i vår verksamhet. Man kan söka hjälp genom oss för att underlätta den egna vardagen.
Som exempel kan nämnas en barnfamilj som stöter på problem med tidtabellerna, då jobbstress och barnens tidtabeller inte går ihop. Eller en person som bor på annan ort än de åldrande föräldrarna som behöver hjälp med ärenden och hushållsarbete. Och många andra situationer som vi har lyckats hitta lösningen till.
Förra året fick 230 hushåll i Grankulla hjälp via Grani Närhjälp.
Vilket är bästa sättet att kontakta er?
Då kansliet är öppet mellan kl 9–13 kan man ringa oss. Om vi inte just då kan svara, så ringer vi tillbaka.
Under dagen kan det hända att vi är på kundbesök. Vi intervjuar också nya arbetstagare så gott som varje vecka och träffar samarbetspartners.
Det går också bra att kontakta oss per epost via toimisto@graninlahiapury.fi.
Hur är det med betalningen? Är det invecklat?
Vår verksamhet är en kostnadsfri arbetsförmedling där kunden som beställer servicen alltid är arbetsgivare.
Vi rekommenderar att man använder sig av palkka.fi eller palkkaus.fi som lönebetalningsprogram.
Vi har till vår glädje kunnat konstatera att för allt fler verkar processen med lönebetalning vara bekant. Processen kräver dock tekniskt kunnande och åtgång till dator, vilket alla inte har.
Av den anledningen räknar vi lönen färdigt för en del kunder.
Andra hälsningar som ni vill framföra såhär i början av hösten?
Grani Närhjälp gör mycket annat också utöver arbetsförmedlingen.
Det lönar sig att bekanta sig med vårt utbud, det går bra att komma med och det finns plats.
Några exempel är stödgruppen för närståendevårdare, och herr- respektive damklubben.
Vi vill också tacka privatpersoner och föreningar som med sina donationer har möjliggjort mycket; Vardagsrummet i Unckans andra våning har verksamhet varje vecka, matlagningskursen för invandrare har fått stöd, på vårut-färden kunde vi bjuda på en god lunch, och mycket
mera.
Penninginsamlingen är en årlig utmaning som var och en kan delta i t ex genom att delta i vår föreläsning den 22.9.