Grani närhjälp rf grundades för att grankullaborna snabbt skulle få hjälp i vardagen. Hjälp finns att få också med kort varsel.
När det behövs hjälp i vardagen finns stöd hos Grani närhjälp rf. Föreningen grundades år 1989 med uppgift att ge service åt alla hjälpbehövande i Grankulla. Föreningens ekonomi består av årliga verksamhetsbidrag som man ansöker om av staden, andra ansökta bidrag som riktar sig till projekt samt av understöd från privatpersoner.
Vid sidan av stadens allmänna bidrag ska föreningen årligen täcka 30 procent av verksamheten med pengar man samlar in. Föreningen strävar inte efter vinst.
Verksamheten i Grani Närhjälp drivs av två yrkeskunniga personer på deltid, verksamhetsledare Elena Vainio och serviceinstruktör Sanna Jensen som arbetat i föreningen sedan 2014. Heldagsjobb har föreningen inte råd med även om det finns vilja. De är yrkeskunniga och har erfarenhet från affärslivet, socialbranschen och integrationsservice.
Efter sommaren ökar behovet av hjälp
Det är svårt att beskriva en vanlig arbetsdag, varje dag är annorlunda. Den viktigaste uppgiften är att ge service åt kunderna och svara på deras behov. Telefontid är vardagar klockan 9 -13.
Förfrågningar kommer från både privatpersoner och stadens social- och hälsovårdstjänst. Efter sommarlovet kom det en uppsjö av förfrågningar. En beställning kunde ta åtskilliga dagar att åtgärda.
– Vi kan säga att en beställning är slutgiltigt klar när rätt person har presenterats för beställaren och båda parter kan konstatera att arbetet kan komma igång. Ofta kräver detta många samtal och förhandlingar. säger Elena.
Föreningen samarbetar tätt ihop med bland annat stadens familjearbetare, då man stöder familjer i förebyggande syfte. Familjearbetarna frågar oftast efter hjälp då det behövs barnvakt i familjer där stödnätverken är obefintliga och resurserna är hårt prövade.
Grani närhjälp är arbetsförmedling och arbetsgivare
När privatkunder tar kontakt fungerar Grani närhjälp som en arbetsförmedlare. Man rekryterar, söker och intervjuar lämpliga personer och presenterar en möjlig assistent för den som behöver hjälp. I Grani närhjälps register, finns en stor grupp personer (studerande, pensionärer, deltidsarbetande personer) som har meddelat att de vill arbeta inom Grani närhjälp rf. Föreningen koordinerar en träff och ser till att man hittar rätt person för just det uppdraget.
Om den privata beställaren till exempel är ute efter barnvakt, städning, gårdsarbete eller någon som går ut med hunden, fungerar beställaren som arbetsgivare.
När Grankulla stad är beställare köper staden hjälpen av Grani närhjälp. Behovet av hjälp och omfång bestäms av stadens tjänstemän inom hälso-och socialtjänsten. Grani närhjälp rf rekryterar och ansvarar för assistenterna och skaffar dem vid
behov. Grani närhjälp rf gör avtal och betalar assistenternas löner. Arbetet sker i förtroende och kräver känslig situationsuppfattning.
Just nu är personlig assistent den mest typiska arbetsuppgiften. För den personliga assistenten finns inga kompetenskrav eller krav på yrkeskunskap. Att vara assistent hos Grani närhjälp handlar om att hjälpa till i vardagen och uträtta ärenden.
Fokus på insamling av medel
Det behövs pengar för att förbättra kunskaperna och till utbildning, för att man ska kunna svara på ständigt ökande och varierande behov från fältet.
– Just nu kan vi inte utvidga verksamheten eller göra investeringar, för det finns inte pengar att utveckla verksamheten, säger Elena.
– De som hjälper till i vardaghen borde ha kunskaper i första hjälp och veta hur man lyfter rätt eller hur man med rätt metoder hjälper en människa att röra sig som har ett handikapp, fortsätter hon.
Viljan att hjälpa är stor i Grani närhjälp. Alla donationer, stödmedlemmar och ihågkomst av jubileer och testamenten tas tacksamt emot. Mera information om saken finns på www.graninlahiapury.fi och vår Facebook sida Granin Lähiapu.
Du kan också stöda vår verksamhet som frivillig
Frivilliga har från början hört till grundtanken inom Grani närhjälp. Att planera och organisera verksamheten kräver noggrann planering. Det är viktigt att kunna kartlägga allas kunnande och vilken typ av arbete den frivilliga vill göra.
För tillfället har Grani närhjälp 20 aktiva frivilliga. Största delen är pensionärer.
– Nu när vi kan effektivera verksamheten på ett nytt sätt tack vare digitaliseringen behöver vi nya svensk- och finskspråkiga frivilliga i arbetsför alder. Då får vi nya ideer och nya nätverk, sager Sanna.
Ta kontakt
Tröskeln är låg hos Grani närhjälp: man kan alltid ringa eller sända epost. Om du vill donera, hjälpa, föreläsa, skriva en artikel eller som företagare hjälpa till att utveckla verksamheten. Det behövs medel för verksamheten, ingen insats är för liten.
Svensk översättning: Sonja Hellman