Sebastian Fagerlunds Höstsonaten har fått strålande recensioner både utomlands och här hemma. Biljetterna är slutsålda. I oktober kan du se Fagerlund på Grankulla musikfest, där hans nya verk String Quartet nr. 2 ”From the ground” får sitt finländska uruppförande.
Årets program bygger på musikfestens starka och speciella tradition, en kombination av kammarmusik och vetenskap. Den nya konstnärliga ledaren Jan Söderblom (läs mera om honom i KG11/2017) har en stark vision.
– Jag vill utveckla GMF till att bli en färgstark och fascinerande festival som är öppen för alla. GMF är intressant på många sätt, men helt unik som kammarmusikalisk-vetenskaplig hybrid. Jag hoppas kunna locka både den publik som kommer för kammarmusiken och den som kommer för vetenskaperna och sedan skapa nya, oväntade möten och upplevelser.
Kombination av musik och vetenskap
GMF inleds med en festlig Wunderkammerkonsert lördagen den 28 oktober. En timme före konserten presenterar Jan hela veckans program i Nya Paviljongen, som under Wunderkammerkvällarna 28.10 och 4.11 kommer att fyllas av musik och vetenskap, dofter, smaker, ljus och ljud – en basar av intryck för alla sinnen.
Nytt för i år är ett samarbete med Vetenskapliga samfundens delegation VSD. Via VSD har GMF fått flera intressanta föreläsare, bland andra professorn i religionsvetenskap Sami Pihlström och professorn, filosofen och kvinnoforskaren Sara Heinämaa, som båda talar på Wunderkammerkvällarna.
Hemligt spel
Festivalprogrammet består av flera nyheter, båda korta entimmeskonserter och längre Quattro e quattro-konserter. Under vardagarna ordnas pop up-konserter, Hemligt spel, där landets främsta stråkkvartetter turvis samlas på ett hemligt ställe för att spela en liten stund, glädja förbipasserande och sprida budskapet om Grankulla musikfest i den övriga huvudstadsregionen. Informationen om var de hemliga spelningarna ordnas kommer upp på www.grankullamusikfest.fi kvällen innan pop uparna.
– Min vision är att skapa en festival som är aktuell och lokal, för de människor som finns i närheten. Så kan en festival, som alltid föds i tiden och i rummet, växa till att få universell betydelse, säger Jan Söderblom.