Stadens kultur&idrottstjänster har utvecklat en ny digital tjänst som ska underlätta Grankullabornas vardag.
– Oberoende av om du vill reservera en festlokal eller göra en bokning för någon form av sport eller motion, köpa biljetter till simhallen, beställa tid till frisören eller boka bord på restaurang, så kunde allt skötas via Smart Grani, sägs det på stadens webbplats.
Vad handlar det om idrottstjänstkoordinator Nina Allenius?
– smartgrani.fi är en tjänst där kommuninvånaren hittar all service som Grankulla erbjuder, både sånt som produceras av kommunen och av privata. Du får info om händelser, kan kolla dagens luncher eller beställa tid vid häloscentralen och reservera fest- och idrottsplatser. Här bara några exempel på vad smartgrani.fi erbjuder.
Finns servicen redan?
– Det är möjligt att stifta bekantskap med servicen redan nu (www.smartgrani.fi), men den ska fortfarande finslipas.
Hur hoppas ni att Grankullaborna ska använda sig av servicen?
– Vår förhoppning är att så många Grankullabor som möjligt och naturligtvis alla andra som använder sig av servicen i staden ska hitta den här tjänsten och använda den som hjälp i sin vardag.
Är föreningarna entusiastiska?
– Föreningarna ser här en bra möjlighet att informera om sin verksamhet. Via Smart Grani kan de lätt berätta om t.ex aktuella händelser.
Vad göra om man vill använda sig av servicen (t.ex föreningar)?
– Det räcker om man kontaktar oss. Vi kan tillsammans fundera på hur smartgrani.fi bäst kan tjäna dem. Föreningarna kan själva besluta om hur ofta de använder tjänsten. De kan skapa en egen hemsida i smartgrani.fi eller länka sin redan befintliga webbplats till servicen.
Hur ska ni få Grankullaborna att bli intresserade av tjänsten?
– Grankullaborna är som bekant mycket aktiva och sociala, så jag tror att när vi får ut informationen om tjänsten så vill alla använda den.