Kauniaislaisen Jan Mattlinin mitta alkaa olla täysi. Hän kuuluu niihin kaupunkilaisiin, jotka matkustavat junalla töihin Helsinkiin. Siksi hän pysäköi autonsa aseman viereen. Häntä ärsyttää, kun poliisi sakottaa autoilijoita, jotka pysäköivät merkitsemättömille paikoille nurmikon viereen, kun parkkipaikka on täpötäynnä.
– Ajatushan on, että julkista liikennettä suositaan, eikä tämä mitenkään edistä halua matkustaa julkisilla, kun tällä tavalla piruillaan, Jan Mattlin sanoo.
Hän ei itse ole saanut sakkoja, mutta on kuullut monesta, jotka ovat saaneet. Hän ei ymmärrä sakottamista laisinkaan, koska autot eivät häiritse ketään. Aamuisin jo noin klo 8.15 varsinaiset paikat alkavat olla loppu.
– Ei varmaan tunnu kivalta, kun tulee kotiin pitkän työpäivän jälkeen ja löytää sakkolapun tuulilasista.
Jan Mattlin kertoo, että tämä on johtanut siihen, että jotkut ovat alkaneet ajaa autolla töihin sen sijaan, että matkustaisivat junalla. Hän haluaa ratkaisun pysäköintiongelmiin rautatie-aseman luona. Uusi lippujen vyöhykemalli todennäköisesti lisää pysäköintitarvetta entisestään.
Viemme kysymyksen eteenpäin kaupungille. VR:n omistama pysäköinti on ilmainen, mutta mitä kaupunki voi tehdä helpottaakseen pysäköintiä junalla matkustaville, kaupunginjohtaja Christoffer Masar?
– Tämä voi kuulostaa merkilliseltä, mutta tähän kysymykseen ei ole helppoa antaa yksiselitteistä vastausta. On monta syytä siihen, etteivät liityntäpysäköinnin paikat riitä. Tämä on pohjimmiltaan alueellinen kysymys, ja liityntäpaikoitus on riittämätön koko rantaradan varrella.
Noin 70 prosenttia Kauniaisissa pysäköivistä työmatkalaisista tulee muualta. Mahdollinen liityntäpysäköintipaikkojen lisääminen olisi kustannuksiltaan Kauniaisten veronmaksajille miljoonaluokkaa, ja olisi Masarin mukaan vain lyhtyaikainen ratkaisu.
– Ei kestäisi kauan, ennen kuin toispaikkakuntalaiset löytäisivät ilmaisen liityntäpysäköinnin ja kohta tilanne olisi sama kuin nyt. Se johtaisi suurempaan läpikulkuliikenteeseen Kauniaisissa, suurempiin ruuhkiin ja heikompaan liikenneturvallisuuteen, Masar sanoo.
Enemmän pyörätelineitä
Kaupunki aikoo lisätä pyörätelineitten määrää aseman lähettyville.
– Kiitos lyhyiden välimatkojen Kauniaisissa, suurimmalla osalla kauniaislaisista on mahdollisuus kävellä tai pyöräillä rautatie-asemalle tai vaihtoehtoisesti lähimmälle bussipysäkille ja ottaa bussi asemalle, Masar huomauttaa.
Kauniaisten pääväylillä kulkee busseja lyhyin väliajoin, ja hänen mukaansa asukkailla on lyhyehkön kävelymatkan päässä bussipysäkki, josta voi ottaa bussin asemalle. Bussimatka sujuu sitä paitsi samalla lipulla kuin junamatka.
Parempi opastus
Kaupunki aikoo Masarin mukaan parantaa opastusta liityntäpaikoituksessa, jotta näkee nykyistä selvemmin, missä pysäköinti on sallittua ja missä ei.
– Vastaisuudessa täytyy harkita puomien rakentamista ja pysäköinnin sallimista ainoastaan niille joilla on HSL:n matkakortti. Vaihtoehtoisesti pysäköinti voidaan muuttaa maksulliseksi. Jo pieni maksu vähentäisi luultavasti kysyntää aika lailla, ja silloin kauniaislaisille vapautuisi paikkoja, hän sanoo.
Masar huomauttaa, että pitkäaikaissuunnitelmissa on kaupunkiradan yhteydessä lisäpaikkojen rakentaminen maan alle, mutta ongelma pysyy samana kauniaislaisesta näkökulmasta. Kysyntä erityisesti maksuttomalle liityntäpysäköinnille on melkein ääretön.
Miten luulet uuden vyöhykemallin vaikuttavan pysäköintiin Kauniaisissa? Siirtyykö suurempi osa kulkemaan junalla?
– Toivon, että kauniaislaiset rupeavat suuremmassa määrin käyttämään julkisia kulkuvälineitä, kun uusi vyöhykemalli matalampine hintoineen otetaan käyttöön. Tilanne liityntäpysäköinnissä tuskin muuttuu käytännössä, koska pysäköinti on jo nyt täydessä käytössä. Kaikki maksuttomat pitkäaikaiset pysäköintipaikat Kauniaisten kahden junaaseman lähettyvillä ovat käytössä työviikon aikana, mutta tämä on tilanne jo nyt. Kaikki tulevaisuuden lisäkapasiteetti otetaan käyttöön heti, jos ei samalla radikaalisti lisätä pysäköintipaikkoja lähialueilla, Masar sanoo.