Hälsostationens coronarådgivning per telefon och drive-in-provtagningen är hårt belastade. Staden ber kommuninvånarna om förståelse.
– Vi har ökat provtagningstiderna och vidtagit andra åtgärder på hälsostationen för att tjänsterna ska löpa smidigare. Trots det tar det i nuläget flera dagar att få provtid, uppger staden.
Även stadsdirektör Christoffer Masar har bett om förståelse.
– Jag ber å stadens personals vägnar kommuninvånarna att vara barmhärtiga gentemot stadens arbetstagare och tjänsteinnehavare. Jag hänvisar speciellt till anställda inom skolväsendet, småbarnspedagogik och social- och hälsovården. Coronaläget och de nationella direktiven och verkställigheten av dem har varit sällsynt tufft för personalen, skrev han i Puskaradio Grani.
Så här råder staden:
Om du har bokat en tid för coronaprov och du inte kan använda den så är det mycket viktigt att du genast avbokar din tid: ring 09 8789 1350 må–fr kl. 8–16. Vi registrerar ditt samtal och ringer upp dig. Om du har fått provtagningstid till någon annan plats än Grankulla, t.ex. Jorv eller det nya barnsjukhuset, kan du avboka din tid i Vihta-systemet genom att skicka e-post till adressen perukoronanayte@hus.fi. Uppge ditt namn, tiden du har bokat och ditt telefonnummer. Sänd inte ditt personsignum per e-post.
Om du misstänker coronasmitta, gör så här:
- Ring hälsostationens telefonrådgivning om coronavirus, på svenska tfn 09 8789 1371 eller på finska tfn 09 8789 1370 (vardagar kl. 8–16). Det räcker att du ringer en gång. Om samma person ringer flera samtal belastas systemet och fördröjningar uppstår i tjänsten. Vi registrerar ditt samtal och ringer upp dig så fort som möjligt.
- På kvällar och veckoslut, ring Jourhjälpen i Nyland, tfn 116 117. Det är viktigt att de som är i behov av råd eller prov i anslutning till coronavirus väljer 2 i telefonmenyn (rådgivning om coronavirus och bokning av provtid).
Dröjsmål förekommer också i provsvaren. I nuläget tar det 4–5 dagar att få provsvaren. Du får svaret som sms och när provsvaret är klart kan du också se det i tjänsten Mina Kanta-sidor. På grund av att tjänsterna redan förut är hårt belastade, ber vi att ni inte ökar belastningen med frågor om provsvar, utom i det fall att era provsvar är märkbart försenade, dvs det har gått mer än 5 dagar, eller om ert hälsotillstånd ger anledning till oro.