– Jag minns när jag sade det högt: Om vi inte börjar med det här nu kommer vi att ångra resten av vårt liv att vi inte försökte, säger ägaren Päivi Leveelahti om den första tiden.
Det var ett bra beslut att börja, det tycker även caféets andra kompanjon Pia Laakio, som hade tänkt på saken redan länge.
Päivi har varit i restaurangbranschen hela sitt liv. Pia är lärare till utbildningen men hade jobbat på reklambyrå i tio år tills hon fick nog och grundade café.
Varför blev caféet just sådant här?
– Namnet säger allt, ”Lähellä” – nära. Vi ville erbjuda ekologisk och närproducerad mat till människor i närheten. Vi hade många kontakter till småproducenter i närheten och vars produkter vi ville använda, säger Päivi.
En egen kock lagar maten och en bagare bakar och frånsett några få produkter har allt lagats i caféets egna kök. Målet var också att vara en träffpunkt för Graniborna och här tycker ägarna att de lyckats väl. Cafét fanns före flytten till den nuvarande lokalen de första fem åren i nuvarande Maka Sushis lokal.
– Folk fick den sociala kontakten här och får den fortfarande, säger Pia.
Från starten började unga mammor samlas på caféet och det har fortsatt. Nu går deras barn på caféet. Även pensionärerna stämmer ofta träff där.
– En tjej, en åttondeklassare, berättade precis att hon kom till oss med sin mamma efter sin första skoldag. Ganska många har sådana minnen, säger Päivi.
Konstnärerna med
Lähellä Deli är också känt för att konstnärer visar sin konst på caféets väggar. Varifrån kom de?
–De bara kom, säger Päivi och skrattar.
Den första utställningen ordnades när caféet renoverades och väggarna var tomma plywoodskivor. Efter det har konstnärerna alltid själva varit aktiva och caféägarna har inte någonsin behövt be konstnärerna komma.
Lunchen är Lähellä Delis ”produkt” men catering är också en viktig del av verksamheten. Lähellä Deli har skött cateringen för stora bröllop men i genomsnitt lagar man mat för 20–50 personer på cateringsidan.
Caféet säljer också ekologiska livsmedel.
Luncherna räddade coronavåren
Coronavåren påverkade inte försäljningen, konstaterar ägarna. Visserligen minskade antalet kunder men i gengäld ökade inköpen i snitt eftersom man nu köpte lunch till hela familjen. De tre första veckorna var det lugnt och skrämmande. Folk jobbade hemma och behövde lunch när de inte mer hade en personalmatsal att gå till. –
Det var lätt att hämta måltiden från oss.
Ägarna är inte rädda för en andra våg utan litar på att människorna gör på samma sätt som i våras. Då berättade också många att de går i tur och ordning till olika restauranger för att de ville stödja alla restauranger.
– Folk ville också ut och andas lite syre. Det var viktigt att få komma lite ut under arbetsdagen, det var en slags rekreationspaus, säger Päivi.
Och hur ser framtiden ut?
– Vi har haft många tillställningar som haft att göra med bland annat välmående och efter corona kommer vi säkert att utveckla den här verksamheten, säger Pia.
ÖVERSÄTTNING: PATRICIA HEIKKILÄ