I centrum av Grankulla finns inom 500 meter 15 frisör- och barberarsalonger. Hur har det gått för frisörerna under pandemin? Kaunis Grani har intervjuat ett par företagare.
Företagaren Jari Ahmala på Hearts Salon har lett sin salong i Grankulla i snart fem år. Han har verkat länge i kosmetik- och frisörbranschen, har bland annat varit chef och expert hos de internationella varumärkena, deltagit i produktutveckling och producerat hårmodetillställningar. Barberaren och frisören
Harri Nyberg berättar att hans salong har anor som går 60 år bakåt i tiden till 1958 då hans mamma öppnade sin salong i Grankulla. Nyberg var i försäkringsbranschen innan han sadlade om till frisörföretagare. Erfarenheten från försäkringsbranschen har varit till stor nytta för driften av ett företag. Han utbildade sig för 25 år sedan till barberare-frisör och tog över företaget.
– Redan under mammas tid var salongen ett litet familjeföretag och så har vi velat fortsätta. Vi har en etablerad kundkrets som gått hos oss i åratal och från generation till generation, säger Nyberg.
Tufft för frisörbranschen
– Nu när kunderna anpassat sig till restriktionerna på grund av coronan och hygien, masker och att hålla avstånd blivit vardag har läget blivit bättre, säger Ahmala och Nyberg.
Ahmala berättar att april var en dålig månad under coronavåren även för Hearts Salon, omsättningen minskade med 50 procent.
– I maj började det ljusna, till och med överraskande bra. Så bra att vi istället för permitteringar kunde anställa tre nya frisörer. Vi har sex kundplatser och hygien och säkerhetsdetaljerna är drivna till sin spets både för kunder och personal. I höstas skaffade vi designerplanerade avskiljningsväggar i glas att ha mellan kundplatserna så till oss kan man tryggt komma, säger Ahmala.
Nyberg konstaterar att coronavåren 2020 slog till hårt.
– Omsättningen halverades. Vi klarade oss igenom det och den andra vågen i höstas slog först till som en blöt trasa i ansiktet. Nu har läget stabiliserats igen. Vår salong är relativt liten och vi betjänar bara en kund i taget. Vi tar hänsyn till alla säkerhetsfaktorer både när kunden är i salongen och innan nästa kund kommer. Vi påminner ännu våra kunder att de inte ska komma för tidigt speciellt nu när det är snö och kallt eftersom bara en kund i taget får vara inne hos oss.
Hur ser framtiden ut?
Både Ahmala och Nyberg är optimistiska, trots coronan.
– Bara vi håller koll på utgifterna håller vi näsan över ytan även under coronaepidemin, säger Nyberg.
– Antalet kunder har ökat, så jag ser ljust på framtiden, säger Ahmala.
– Tuff konkurrens hör till branschen och coronaepidemin har ökat konkurrensen ytterligare. Vi tror ändå att trots att det finns relativt många frisörer i centrum av Grankulla så klarar sig de som arbetar utifrån en stadig grund även under coronatider, slår Ahmala och Nyberg fast.
Hearts Salon har beviljats det internationella priset Phorest Client Experience Award fyra år i rad. Priset är ett erkännande för att företaget förbundit sig vid högklassig kundtjänst. Harri Nyberg har tidigare belönats som Årets företagare i Grankulla.
ÖVERSÄTTNING: PATRICIA HEIKKILÄ