Puhdistuspalveluissa alkoi puhaltaa uudet tuulet kolmisen vuotta sitten: alihankintana ostetut siivouspalvelusopimukset lakkautettiin lähes kokonaan ja kaupunki palkkasi omat laitoshuoltajat. Myös siivousmenetelmiä ja laitteita modernisoitiin.
– Tyytyväiset asiakkaat ja henkilöstö on osoitus siitä, että muutokset olivat oikeita, puhdistuspalveluiden palveluesimiehet Katja Koukkari ja Minna Hepola kertovat.
Puhdistuspalvelun vastuulla on 22 kiinteistön siivous. Siivottavia kohteita ovat muun muassa koulut, kaupungintalo, uimahalli, urheiluhallit ja terveysasema – 90 % niistä kohteista, joissa kaupunki tarjoaa palveluitaan. Erikoissiivousta edellyttäviin kohteisiin, viikonloppusiivouksiin ja sijaistuksiin käytetään ostopalvelua. Tällainen on muun muassa terveysaseman osa, johon mahdolliset koronapotilaat ohjataan.
Koukkarilla ja Hepolalla on hymy herkässä ja siihen on enemmän kuin aihetta: asiakastyytyväisyys- sekä henkilötyytyväisyysmittarit ovat vahvasti vihreällä. Myös terveystarkastajalla oli vastikään tehdyllä uimahallin arviokäynnillä pelkkää positiivista sanottavaa.
– Kolmisen vuotta sitten saimme terveystarkastajalta nuhteita useistakin eri kohteista. Oli aivan hilkulla, ettei tiloja tuolloin suljettu huonon siivouksen vuoksi, Hepola ja Koukkari kertovat.
Merkittäväksi tekijäksi Koukkari ja Hepola nostavat laitoshuoltajien vahvan työhön sitoutumisen.
– Sen aistii, miten laitoshuoltajamme kokevat sydämen asiaksi, että heidän vastuulla olevat kiinteistöt ovat siistit ja paikat kunnossa. Tie vahvaan sitoutumiseen lähtee molemmin puoleisen luottamuksen, kuuntelemisen ja arvostuksen kautta. Laitoshuoltajat ovat parhaita asiantuntijoita oman kohteensa tarpeista ja kehittämisestä, joten heidän kuuntelemisensa on ensisijaisen tärkeää. Laitoshuoltajamme edustavat kuutta eri kulttuuria, joten monikulttuurisuuden ymmärtäminen nousee tärkeään asemaan esimiestehtävissä ja työkaveruudessa, Koukkari ja Hepola kertovat.
Siivoustyön helpottamiseksi ja tehostamiseksi on hankittu uutta teknologiaa ja työmenetelmiä on päivitetty vastaamaan tämän päivän tarpeita.
– Kauniaisten strategian mukaisesti toimimme kestävää kehitystä edistäen myös siivouksessa. Meillä on käytössä Joutsen-merkityt tuotteet ja puhdistusaiheita käytetään vain tarvittaessa. Vedellä ei enää lotrata entiseen malliin vaan pinnat pyyhitään nihkeällä mikrokuituisilla siivoustuotteilla, mikä on paras tapa lian keräämiseen ja myös veden säästämiseen. Kuudessa kohteessa häärää ammattikäyttöön kehitetty robotti-imuri, jonka toimenkuvaan kuuluu kerätä karkea irtolika sekä roskat. Lattiapinnat puhdistetaan sen jälkeen yhdistelmäkoneella. Tiensä päähän tulleita lattioita on alettu pinnoittamaan uusimisen sijaan. Polyuretaanipinnoitustyöt on teetetty niin ikään oman kaupungin osaamista hyödyntäen – kauniaislaisella pinnoitusurakoitsijalla. Pinnoittaminen on edullisempaa kuin uuden lattian asentaminen ja lattia on helpompi pitää myös puhtaana. Pinnoitetuille lattioille ei tarvitse käyttää vahvoja puhdistusaineita, vahaa, vahanpoistoaineita tai öljyä. Erään laitoshuoltajamme sanoin – olemme aallon harjalla ekologisten työmenetelmien ja siivousaineiden sekä laitteiden suhteen, Koukkari ja Hepola kiteyttävät.
Siivouksen kiireisin aika on kesällä, jolloin kouluille tehdään vuosihuolto. Tosin joitain vuosihuoltotöitä on jo tehty, kun koulut olivat koronan vuoksi suljettu.
Puhdistuspalvelut on osa Kauniaisten Ruoka- ja puhdistuspalveluiden tulosaluetta, yhteistyö keittiöiden kanssa on saumatonta, joten henkilöstöä on pystytty jouhevasti siirtämään työstä toiseen. Koronan aikaan laitoshuoltajat olivat keittiöillä apuna ruuan pakkaamisessa ja annosten jakamisessa, ja keittiöiden työntekijöitä olivat apuna siivouksessa kun koulut olivat etäopiskelussa.