Uuden harrastuksen aloittaminen aikuisiällä tarkoittaa yhdelle triathlonia, toiselle taidemaalausta ja kolmannelle vaikka kitaransoiton aloittamista. Bjarne Baarmanille se tarkoitti vuonna 2008 ralliharrastuksen aloittamista.
– Elämäntilanteeni oli sellainen, että oli hyvä hetki kokeilla jotain uutta ja sellaista, joista olin haaveillut, hän sanoo.
Aikaisempaa autourheilutaustaa esim. kartingin puolelta Baarmanilla ei ollut, mutta autot ja vauhti olivat aina kiinnostaneet. Hän lähtikin rohkeasti mukaan rallin maailmaan ja toimii esimerkkinä siitä, että ralliharrastuksen voi aloittaa vähän myöhemminkin ja myös kehittyä lajissa.
Rallia pitää ajaa paljon, jotta vauhti löytyy – pitää tuntea renkaat, auton tekniikka ja oppia lukemaan tietä. Pääkaupunkiseudun ralliharrastajien isoin haaste onkin harjoitusteiden löytäminen – harjoitusteitä joutuu hakemaan esim. Lopelta sekä Hyvinkään seudulta.
Trophy-luokasta F-Cupiin
Ensimmäiset rallinsa Baarman ajoi Trophy-luokan autoilla. Pienempitehoisilla autoilla opitaan tekniikkaa ja ralliautoilun perusasioita ja saadaan tärkeää kokemusta kilpailemisesta. Matkaan kuului luonnollisesti myös rikkoutuneita autoja ja virheitä, mutta ilman niitä ei rallia voi oppia.
Nykyisin Bjarne Baarman ajaa F-Cupin senioriluokkaa. F-Cup on suosittu rallin harrastesarja, jota on ajettu Suomessa jo 30 vuotta. Sarjassa on monia luokkia ja osallistujia riittää.
– F-Cupin kilpailut ajetaan pääsääntöisesti “pimeinä” eli ei ole nuotteja. Mennään vähän riskirajoilla ja joutuu lukemaan tietä eri tavalla.
Kartturin rooli on nuotittomissakin kisoissa tärkeä. Kartturi seuraa tekniikka ja lukee ympäristöä.
Verkosto sekä yhteistyökumppanit tärkeitä
Ralliharrastuksen kustannukset voivat olla korkeita, mutta ennen kaikkea harrastaminen perustuu kumppanuuteen ja verkostoon. Verkosto auttaa löytämään varaosia ja auttaa tekniikan kanssa.
– Se tän lajin hienous on, että kaikki ovat avoimia ja kertovat tekniikkaan liittyvistä asioista.
Baarman onkin hyvin verkostoitunut ja on löytänyt itselleen hyvän huoltotiimin sekä kokeneen mekaanikon. Kartturi Tapio Takalan kanssa yhteistyö on jatkunut jo 10 vuotta ja kontaktit autokorjaamopuolelta ovat olleet arvokkaita. Yksi tärkeä yhteistyökumppani on ollut pitsa-automaattikonseptistaan tunnettu Fizza. Pienessä kaupungissa verkostoituminen on tärkeää ja Baarman sekä Fizza-yrittäjä Alex Benjamin löysivätkin nopeasti yhteisen sävelen. Kumppanuuteen on kuulunut mm. Fizza-konseptin promoamista, mutta on Baarman ollut yrityksensä kautta mukana myös rakentamassa uusia Fizza-kioskeja uusille paikkakunnille. Baarmanin yritys rakentaa perustan ja mahdolliset portaat, ja erilaiset lisäykset valmiisiin kioskeihin, jotka toimittaa paikalle kolmas osapuoli. Kioskeja on nyt kolme, Granissa, Tuusulassa ja Tikkurilassa.
Entäs harrastuksen tavoitteet?
Baarmanin tavoitteena on ajaa tulevina vuosina myös rallin nuottiluokkia. Ennen 50-vuotissyntymäpäiviään hän haluaisi ajaa legendaarisen Rally Finlandin läpi.
Tänä syksynä edessä on vielä F-Cupin kaksi osakilpailua, joista Baarman hakee hyvää tulosta ja pisteitä.
F-Cupin tulevat osakilpailut:
18.09.2021 Oili Jalonen -ralli, Laitila
16.10.2021 Orimattila Ralli