Jotain uutta ja jotain vanhaa. Näin voisi kuvailla Kauniaisten musiikkiopisto Kaumon viimeaikaisia muutoksia opettajakaartissa.
Oopperalaulaja, sopraano Angelika Klas-Fagerlund aloitti syksyllä 2021 klassisen laulun opettajana, ja opiston pitkäaikainen varhaisiän musiikinopettaja – muskariope Heini Mansikkakorpi – palasi vanhempainvapaalta. Molemmat toivat opetustyöhönsä mukanaan myös uusia näkökulmia ja tapoja musiikin opiskeluun.
– Minut itseasiassa pyydettiin tähän työtehtävään, Klas-Fagerlund kertoo. Rehtori Satu Roberg soitti ja houkutteli. Musiikkiopiston edellinen klassisen laulun opettaja oli jäämässä eläkkeelle, joten musiikkiopistossa oli paikka auki. Puhelu ei olisi voinut tulla parempaan aikaan. Korona oli kurittanut jo pitkään koko kulttuurialaa ja meitä esiintyviä artisteja. Olin joutunut perumaan laajan konserttikiertueeni, ja vuosi sitten joulukuussa kulttuurialan täyssulku lopetti viimeisetkin esitykset. Konsertoin opettamisen lisäksi tosin edelleen. Olen huomannut, että esiintyminen ja opettaminen tukevat toisiaan. Sen vuoksi konsertoin itse ja pidän omien oppilaideni kanssa ryhmätunteja sekä esiinnymme yleisölle. Tulemme kevään aikana esiintymään, ja muun muassa huhtikuussa on Mozart-konsertti, Klas-Fagerlund kertoo.
Klassisen laulun oppilaita Klas-Fagerlundilla on toistakymmentä. Hän kertoo, että tyypillisin polku klassisen laulun tunneille kulkee siten, että oppilaalla on pohjallaan musiikin perusopiskeluja ja jonkin instrumentin hallinta. Näin ei välttämättä tarvitse olla – kunhan ikää on vaadittavat 13 vuotta ja kiinnostus kehittää omaa ääntään.
– Olen äärettömän kiinnostunut oppilaideni äänestä ja koen suurta vastuuta hoitaa, ohjata ja hoivata oppilaideni ääntä opettaessani heille laulamisen tekniikkaa ja tervettä, kokonaisvaltaista äänenkäyttöä. Opetustilanne ja laulaminen yleensä on erittäin intensiivinen tilanne, joka vaatii sekä oppilaalta että opettajalta ääretöntä keskittymistä ja keskinäistä luottamista. Sitä paitsi laulu on erittäin terapeuttista, Klas-Fagerlund painottaa ja lisää vielä olevansa erityisen ilahtunut siitä, että nuoret ovat kiinnostuneet klassisen musiikin opiskelusta.
Opettajana Klas-Fagerlund kertoo olevansa lempeä, mutta vaativa ja korostaa oppilaan vastuuta omasta kehittymisestä ja oppimisesta. Ei riitä, että käy vain tunneilla laulamassa. Kuten kaikissa muissakin instrumenteissa, myös laulutuntien välillä pitää harjoitella. Lisäksi kyse ei ole vain laulamisesta vaan musiikkiosaamisen kokonaisuudesta teoksen ympärillä.
– Toivon ja edellytän, että oppilas tutustuu myös laulun tekstiin ja myös sen säveltäjään ja millaisen ajan hengessä teos on syntynyt. Tätä kautta syntyy kosketus myös laulumusiikin laajaan maailmaan. Ilman tätä kokonaistuntumaa teos jää pinnalliseksi, Klas-Fagerlund näkee.
Pienempää väkeä opettava muskariope Heini Mansikkakorpi palasi tammikuussa vanhempainvapaalta. Mansikkakorpi on pitkän linjan kaumolainen vuodesta 2016. Koulutukselta Mansikkakorpi on musiikki- ja draamapedagogi ja taidekasvattaja (FM).
– Varhaisiän musiikinopetus Kaumossa noudattaa taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa. Musiikinopetus on meillä tavoitteellista ja tukee lapsen kehitystä ja kasvua. Oppilaani ovat iältään kolmesta kuukaudesta kouluikäisiin. Ryhmät on jaettu ikävuosittain ja opetuksessa huomioidaan lasten musiikillisten ja yleisen kehityksen eri vaiheet. Vauvoille ja taaperoille on omat lapsi-vanhempiryhmät, leikki-ikäisille Musiikkileikki- ja Taidemuskari-ryhmät. Vähän isommille on Kantele- ja Ukuleleryhmät ja koululaisille Musari- ja Musiikkiteatteriryhmät. Opetan ryhmiä Kauniaisten uimahallin muskariluokassa ja Ankkalammen päiväkodissa, Mansikkakorpi kertoo.
Mansikkakorpi itse soittaa kantelen ja ukulelen lisäksi pianoa.
– Tunneilla laulamme, soitamme, liikumme ja yhdistämme eri taiteenlajeja musiikkiin. Tutustumme musiikin peruskäsitteisiin elämyksellisesti ja kokonaisvaltaisesti, Mansikkakorpi kuvailee ja tarkentaa: voimme esimerkiksi maalata vesiväreillä musiikin rytmissä ja muistuttaa sitten mieleen rytmityksen vesivärityötä katsomalla. Näin eri aisteilla oppiminen tukee kokonaisoppimista, Mansikkakorpi kertoo erityisen innokkaana, sillä hän on tutkinut ja kehittänyt tästä oppimismuodosta kokonaan uuden oppikokonaisuuden. Mansikkakorven menestyksekkään kehitystyön tuloksena on Kaumon kevätlukukaudella alkamassa kaksi Taidemuskari-ryhmää.
– Musiikillisen varhaiskasvatuksen tarjoaminen lapselle on kuin antaisi hänelle arvokkaan lahjan: Musiikkiharrastus edistää tutkitusti lapsen aivojen kehitystä monella eri tavalla. Musisointi edistää puheen kehitystä, keskittymiskykyä, matemaattista ajattelua, kehittää motoriikkaa, ongelmanratkaisukykyä ja sosiaalisia taitoja, Mansikkakorpi listaa ja kertoo myös toisesta uutuudesta: Taidemuskari-ryhmän lisäksi uutena ryhmänä on alkamassa muskari erityistä tukea tarvitseville lapsille. Opetuksessa apuna käytetään tukiviittomia, kuvakommunikaatiota sekä kuvionuotteja. Toivoisin, että musiikkiharrastus olisi kaikkien lasten oikeus, Mansikkakorpi toteaa.
TARJA QVICKSTRÖM
KAUNIAISTEN MUSIIKKIOPISTO, Kaumo (perustettu 1970) on kaksikielinen musiikkioppilaitos, jossa annetaan taiteen perusopetusta musiikin laajan oppimäärän mukaisesti. Musiikkiopisto kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tuntiperusteisen valtionosuuden sekä Kauniaisten kaupungin toiminta-avustuksen piiriin. Opetus tapahtuu Opetushallituksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Opetusta annetaan monipuolisesti niin klassisissa kuin pop/jazz -aineissa. Musiikkiopistossa opiskele noin 400 oppilasta alkaen aina 3 kk ikäisistä musiikkileikkikoululaisista. Opetushenkilöstöä on 40.