Lapset pääsevät Digilabissa tutustumaan mm. VR-lasien käyttöön, koodaukseen, 3D-tulostukseen ja eri tieteiden tutkimiseen, esim. Aurinkokunta, sekä tarrojen tekoon. Hanke on saanut rahoitusta Opetushallituksesta.
– Päiväkotilapset ovat tähän asti olleet satunnaisesti mukana vierailijoina. Mutta tämä hanke kehittää koko varhaiskasvatuksen toimintaympäristöä, johon digitaalisuus on liitetty yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi. Tämä myös mahdollistaa että varhaiskasvatuksen opettajia koulutetaan Digilabilla, oppimisympäristöjen kehittäjä Taru Hakulinen sanoo.
Varhaiskasvatuksella on Digilabissa myös oma tila ja päiväkodeissa kiertää 5 kpl eri sisältöisiä ”tutkijan salkuja”, mm. veden kiertokulku ja olomuodot, ajankulku, avaruus, mittaaminen, bakteerit ja useita muita aiheita mitä voidaan tutkia lasten kanssa. Salkkuprojektin takana on Kauniaisten varhaiskasvatuksen digitiimi, joka koostuu varhaiskasvatusyksiköiden digiaktiiveista. Digitiimiä on tässä tehtävässä tukenut varhaiskasvatusyksiköiden johtajat Paula Somila ja Kristina Gustafsson.
Salkusta löytyy toimintamateriaalia ja ohjeet opetukseen.
– Jokaisen tehtävän jälkeen laitetaan tiedonjyvä, eli oikeasti siemen, kasvamaan. Purkkiin tulee nimi ja vuoden lopussa voidaan katsoa mitä kaikkea ollaan opittu salkkujen kautta tämän vuoden aikana, Paula Somila kertoo.
Varhaiskasvatuksen johtaja Annika Hiitola on todella iloinen, että koko henkilökunta ja vuodesta 2016 koossa ollut digitiimi ovat aktiivisesti olleet mukana kehittämässä digitaalista toimintaa.
– Tässä on kyse päivityksestä suhteessa opetussuunnitelmaan. Kehitys on ollut hyvin nopeaa. Kun aloitin vuonna 2009, olimme hyvin säästäväisiä digitaalisuuden kanssa. Kun digitaalisuus myöhemmin tuli varhaiskasvatukseen, kuulimme sekä vanhempien että opettajien puolelta vastalauseita. Moni oli kymmenen vuotta sitten sitä mieltä, että oli täysin tarpeetonta, että pikkulapset toimivat mukana tällaisessa. Me voimme nyt nojata varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmaan. Tämä kuuluu tehtäviimme eikä sitä voi poistaa, hän sanoo.
Projektissa on muun muassa luotu ”Digipuu”, jossa tavoitteena on, että varhaiskasvatuksessa sovelletaan monipuolisesti digitaalista osaamista. Projektiin liittyen on myös tehty tunnetaidoista ja virtuaalimaailmasta pro graduja missä nimenomaan lapsia Kauniaisista on ollut mukana.
Elävätkö lapset tulevaisuudessa virtuaalimaailmassa?
– Mielenkiintoinen kysymys. Haluaisin sanoa ei, mutta uskon että virtuaalitodellisuus tarjoaa uusia mahdollisuuksia oppia ja toimia. Päiväkodissa voi vaikka tulevaisuudessa tutkia millä tavalla metsän eläimet asuvat. Lapset voivat laittaa virtuaalisuuslasit päähän ja kokea ja elää siellä ja oppia lisää sitä kautta, siihen haluan uskoa. En halua uskoa että leikkiminen tapahtuu virtuaalimaailmassa, sanoo Olli Kamunen, joka on kirjoittanut gradun VR-maailmasta Jyväskylän yliopistoon.
Digitaalisuus tarjoaa Eeva Blombergin mukaan lapsille paljon mahdollisuuksia kokea asioita. Hän opiskelee Helsingin yliopistossa ja on kirjoittanut gradun tunnetaidoista.
– Kun tutkimuksessani annettiin tabletit lapsille käteen, ei tarvittu antaa ohjeita. Tämä on lapsille luontainen tapa toimia, hän toteaa.