| YLEINEN - ALLMÄN

Denna bilskönhet drar blickarna till sig

Huvuden vänds förtjust när Matti Kauppila kör med sin metallicblåa Helgonet-Volvo in på köpcentret Granis parkeringsplats. En förbipasserande man frågar årsmodellen och visar tummen upp.

– Det är helt normalt, skrattar Grankullabon, FM Matti Kauppila, specialsakkunnig och rektor emeritus för ett vuxengymnasium. Under de två senaste vintrarna har han förverkligat en av sina långtidsdrömmar: att restaurera en Volvo 1800 ES, det vill säga Helgonets Volvo årsmodell 1972. Bilmodellen har fått sitt namn från tv-serien The Saint, Helgonet, som Roger Moore spelade huvudrollen i på 1960-talet. Sir Roger spelade huvudrollen, den stormrike äventyraren Simon Templar, som reste världen runt och rånade dem som skaffat sina rikedomar på brottslig väg och skänkte pengarna till de fattiga. En slags modern Robin Hood.

Matti Kauppila har under hela sitt projekt varit medlem i Helgonetklubben (Suomen Volvo 1800 -kerho) som fyllde 30 år i år. Han fascineras av idén att få en egen träff eller meet för klassiker eller hobbyfordon i Grankulla.
– Där skulle man kunna ha med både museifordon och alla andra slags hobbyfordon. De skulle vi kunna presentera dem för intresserade under exempelvis Granidagen.

Templars bil var den sportiga Volvon P1800 coupé, som i och med tv-serien blev världsberömd. De Volvo 1800 som tillverkades 1961–1973 kallas fortfarande för Helgonet-Volvo. Mattis ES, med smeknamnet ESSI är en så kallad ”shooting break”-modell som vidareutvecklades från coupé-modellen. Den tillverkades endast under två år i rad, i början av 1970-talet, på Volvos Göteborgsfabrik och ofta av finska immigranter eller sommararbetare. Största delen av den här produktionen hamnade i USA eftersom den var så dyr.

Gnistan att restaurera bilar tändes i Kauppila redan under studieåren på 1980-talet. Farfars gamla Fiat 125 fanns i farföräldrarnas lada. Fiaten, årsmodell 1971, hade stått i den kalla och fuktiga ladan och förfallit rejält. Kauppila beslutade sig för att restaurera den i körskick med sin historielärarbudget. Senare innebar livssituationen med höghuslägenhet, familj och småbarn att han inte hade ett varmt garage eller tid att pynja med bilar. Drömmen om att skaffa en bil att restaurera fanns ändå kvar och när läget efter årtionden blev det rätta beslutade han sig för att förverkliga den. Den slutliga impulsen fick han av en vän i Grankulla Kammarkör när de under en kafepaus under körens övningar i Grankulla kyrka kom att tala om helgonets Volvo. På auktionssajten Ebay på Internet hittade Kauppila till slut den i Finland ganska sällsynta Helgonet-Volvon ES. Fotografierna räckte som grundval att köpa bilen hösten 2019. ESSI:s återkomst från Michigan i USA till Europa och Finland inleddes under de sista dagarna samma år.

– Jag ville inte ha så kallat färdigt godis, det vill säga en fullständigt restaurerad bil utan ett projekt och det är vad jag fick, säger Kauppila och visar en bok där han med fotografier dokumenterat alla de viktigaste arbetsskedena under bilens restaurering.

Kauppila anser att de som har bilar och andra fordon som hobby grovt kan delas in i två grupper: de som restaurerar och de som pimpar sina fordon.

– De som restaurerar museifordon strävar efter att återbörda fordonet så nära det ursprungliga skicket som möjligt, det vill säga hur det var när det blev färdigt. Pimparna är det däremot nästan inget som stoppar, de kan göra nästan vad som helst för förändringar på ett fordon. De kan exempelvis förändra deras motorer, karosserier eller fjädring för dragracing.

Matti Kauppila deltog tillsammans med 16 andra klassiker i en kavalkad under Esbodagen 26.8. Bilarna körde längs med den gamla Kungsvägen i Esbo och tog en sväng även till Grankulla och Gallträsk.

Hans egen ESSI är så nära ursprungsskicket som man kan tänka sig men det finns också en gryende mellanform.

– Jag har gjort en del små förändringar som främst påverkar körkomforten och har lagt till originalutrustningen luftkonditionering. ESSI är ändå ett godkänt och registrerat museifordon. Utöver detta är den ett så kallat ”number match” -fordon, det vill säga detta exemplars viktigaste delar såsom dess karosseri och underrede, motorn och växellådan har fortfarande samma originalnummer. Dessa historiska uppgifter om fordonet kan man ofta gräva fram i tillverkarens arkiv. I detta fall fick jag uppgifterna från Volvo-museets arkiv i Göteborg, säger Kauppila.

ESSI:s resa till Finland gick inte helt utan missöden. På Atlanten härjade den svåra stormen Ciara i början av 2020 och den orsakade kaos i flera veckor i sjö- och lufttrafiken mellan kontinenterna.

– Ett mejl från rederiet fick ångestsvetten att tränga fram. I mejlet stod det att containerfartyget Casco Philippines (och bilcontainern som den fraktade) hade hamnat mitt i stormen och hade inte på flera dagar kunnat fortsätta sin resa från Europa mot Östersjön.

Bilen anlände till Kotka hamn flera månader senare än lovat.

– Och det bästa var att den kom utan större skador och precis i det skick jag trott med stöd av fotografierna. Eller nästan. Det kommer nästan alltid fram lite överraskningar under restaureringen. I ESSI:s fall handlade det om en otroligt dålig plåtreparation gjord i USA. Den hade täckts snyggt med tjocka lager av spackel och målfärg. Jag visste från tidigare att många delar och plåtar måste göras helt på nytt under en restaurering. Maskinen var ändå helt användbar även om effekten var i underkant, så en fullständig motorrenovering stod också på agendan, säger Kauppila.

ESSI togs i praktiken helt isär, alla delar katalogiserades noga och deras kondition granskades. Utifrån det gjordes en plan på vilka delar som kunde återanvändas och vilka bör ersättas med reservdelar.

– Jag hade tur. Via den ifrågavarande modellens klubb, det vill säga Finlands Helgonetklubb, hittade jag en hel del sakkunniga och annars också trevliga Helgonet-fantaster så det var också lätt att komma med i klubbens verksamhet!

Det nya kompisnätverket hjälpte att hitta experter såsom toppmekaniker, plåtslagare och billackerare som var och en smidigt kunde jobba på bilen i restaureringens olika faser.

– Jag strävade också att själv med min historielärarutbildning utföra så många arbetsmoment som jag kunde. Exempelvis gjorde jag de mekaniska delarnas rengöring och plåtdelarnas slipning under bar himmel på bakgården därhemma. Det gick många timmar åt till att skaffa reservdelar. De mest långväga delarna kom från USA. Som tur är finns det fortfarande ganska bra utbud av i synnerhet AMA-Volvons reservdelar och billigt från skrotning i Tyskland eller Sverige, där man också nytillverkar en del delar till de äldre Volvo-modellerna, säger Kauppila.

Restaureringen av ESSI blev klar på rekordtid, drygt 14 månader. I april 2021 besiktigades bilen och samtidigt gjordes en museifordonsgranskning. Kauppila har också låtit certifiera sin bils skick och värde på en konditionsbesiktningsfirma för museifordon. Han tipsar andra museifordonsägare att göra samma sak.

– Vill man sälja sitt museifordon får köparen en bra uppskattning på bilens kondition och värde. I början av 1970-talet var den dyraste Volvomodellen just 1800ES. Med priset för den skulle man ha köpt fyra Volkswagen-bubblor. Därmed är det veterligen bara en Volvo 1800ES som såldes till Finland, resten hamnade på andra sidan Atlanten. Skulle jag nu sälja min museibil skulle jag troligen kunna köpa till exempel en ny Volvo EX30 Single Extended Range-elbil, säger Kauppila med ett skratt och konstaterar att hans bil inte är till salu just nu. Det finns fortfarande småsaker kvar att fixa, såsom att förnya kromet till sin forna glans på de gamla stötfångarna.

Kauppilas Helgonet-Volvo

  • Modell: 1800 ES: Shooting break
  • Färg: metallicblå
  • Motor: B20F (Bosch D-jettronic)
  • Effekt: 115 hk
  • Tillverkad i Göteborg 28.4.1972 (haft tre ägare i USA)
  • Körd: 115 000 mail
  • I bilen finns också dåtidens digitala toppteknik, den samma som användes under den första bemannade månlandningen 1969 Körkomforten har förbättrats:
  • Ratten har bytts ut till en mindre och mer utsmyckad ratt (den ursprungliga var ganska stor och tog mycket utrymme mellan förarens knän och ratten)
  • Servostyrning
  • Luftkonditionering

ÖVERSÄTTNING: PATRICIA HEIKKILÄ

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *