Werner von Hausen – en bortglömd klassiker är namnet på den första retrospektiva utställningen över Werner von Hausens (1870–1951) produktion. Utställningen öppnas på Villa Gyllenberg i Helsingfors den 13.9 och är öppen till i mitten av januari.
Werner von Hausen lät bygga en av de första villorna i Grankulla, Villa Reire, i början av 1900-talet och han var med om att skapa en konstnärskoloni i Grankulla. Den mångsidigt produktiva von Hausen designade även möbler och gjorde konstgrafik. Dessutom verkade han i många år som lärare i bildkonst i Grankulla.
Utställningens kurator är Laura Gutman, som har studerat Werner von Hausen i flera år. Hennes intresse för von Hausen väcktes redan för flera år sedan då hon kom i kontakt med Salme Sarajas-Kortes forskning i finsk symbolism. Werner von Hausen nämndes ofta som medlem i konstnärskretsar, men några andra uppgifter om honom gavs just inte.
Konstnärens produktion som hänför sig till den antimodernistiska strömningen liksom hans intresse för andlighet och antroposofi har placerat honom i konsthistoriens marginaler.
Nu är det enligt Gutman dags att lyfta fram hans konstproduktion.
– Han har blivit totalt bortglömd. Hans konst ställdes ut i större omfattning senast 1974. Många av de 80 verk och objekt som ställs ut visas nu för första gången, säger hon.
Laura Gutman är en fransk konsthistoriker som sedan 2001 bott i Helsingfors. År 2014 besökte hon för första gången hans hem och ateljé i Grankulla tillsammans med Clara Palmgren.
– Ingen bodde i huset då och allt var intakt med alla tavlor på väggarna. Det var magiskt! Sådant händer en konsthistoriker “once in a lifetime”, säger hon.
Starka vänskapsband
Gutman berättar att von Hausens reste mycket. Utställningen följer von Hausens liv och arbete i Frankrike, Egypten, Italien, Nederländerna och i de nordiska länderna. Landskapsmålningarna återspeglar såväl den nordiska naturen som Medelhavets klara färger och starka ljus.
Centrala teman i utställningen är de vänskapsband och nätverk von Hausen knöt med flera finländska och internationella konstnärer såsom Émile Bernard, Ivan Aguéli och Bruno Aspelin, samt hans norskfödda hustru Nennis inflytande. Många av verken skildrar konstnärens familj och den miljö i vilken de levde, men det finns också verk av von Hausens vänner samt av konstnärer som har influerat honom.
Grankulla viktig plats
Grankulla och hans Villa Reire betydde enligt Gutman mycket för konstnären, hans fru och fyra döttrar. Han byggde först ateljén på tomten han köpt redan innan Grankulla blev till. Det var också von Hausen som bjöd in skulptören Felix Nylund att flytta till Grankulla. Paren blev mycket nära vänner, enligt Gutman bland annat tack vare att Nylunds fru Fernanda var danska och von Hausens hustru Nenni norska. Båda var också pianister.
Villa Reire byggdes 1909-10 på tomten intill Gallträsk. Villans ritningar gjordes av Werner von Hausen och Grankulla-arkitekten Alarik Tavaststjerna som renritade dem. Den skulle påminna om Nenni von Hausens hemlands hus och villastilen i Holmenhaugen utanför Oslo.
– De norska banden var viktiga för henne. Hon hade också en get så att hon kunde göra norsk getost, som ingen tyckte om, skrattar Laura Gutman.
Byggnadernas arkitektur och inredning, både villans och ateljens, presenteras också på utställningen. Utställningen vid Villa Gyllenberg är öppen under hela hösten och avslutas den 14.1.2024.
Laura Gutmans forskning och utställningsprojekt har fått understöd av Svenska kulturfonden, Farostiftelsen och Grankulla stad.
Källor: Laura Gutman, Clara Palmgren, Villa Gyllenberg