Werner von Hausen – unohdettu klassikko on ensimmäinen retrospektiivinen näyttely Werner von Hausenin (1879-1951) tuotannosta. Näyttely avataan 13.9. Villa Gyllenbergissä Helsingissä ja se on avoinna tammikuun puoleenväliin.
Werner von Hausen oli ensimmäisiä, joka rakennutti huvilan, Villa Reiren, 1900-luvun alussa Kauniaisiin. von Hausen oli myös luomassa taiteilijakoloniaa kaupunkiin. Monipuolisesti luova von Hausen suunnitteli myös huonekaluja ja teki taidegrafiikkaa. Tämän lisäksi hän toimi vuosien ajan kuvataiteiden opettajana Kauniaisissa.
Näyttelyn kuraattori on Laura Gutman, joka on tutkinut Werner von Hausenia useiden vuosien ajan. Hänen kiinnostuksensa von Hauseniin heräsi vuosia sitten, kun hän törmäsi Salme Sarajas-Kortesin tutkimukseen suomalaisesta symbolismista. Werner von Hausen esiintyy usein jäsenenä taiteilijapiireissä, mutta juuri tuon enempää tietoa ei hänestä löydy.
Taiteilijan tuotanto on sijoittanut hänet taiteenhistorian marginaaliin. Hän kuuluu antimodernistiseen pohjoisamerikkalaiseen virtaukseen, ja tuohon liittyy von Hausenin kiinnostus hengellisyyteen ja antroposofiaan.
Gutmanin mukaan nyt on aika nostaa von Hausenin taidetta esille.
– Hänet oli unohdettu täysin. Hänen taidettaan on viimeksi esitelty suuremmassa yhteydessä vuonna 1974. Monet hänen 80 työstään ja tuotannostaan ovat esillä ja nähtävissä nyt ensimmäistä kertaa, Gutman sanoo.
Laura Gutman on ranskalainen taidehistorioitsija, joka on vuodesta 2001 asunut Helsingissä. Vuonna 2014 hän vieraili ensimmäisen kerran von Hausenin kotona ja ateljeessa Kauniaisissa Clara Palmgrenin kanssa.
– Talossa ei kukaan asunut silloin ja kaikki oli koskematonta. Ja taulut oli ripustettu seinille. Se oli taianomaista! Tuollaista tapahtuu taidehistorioitsijalle vain kerran elämässä, “once in a lifetime”, Gutman sanoo.
Vahva ystävyysside
Gutman kertoo, että von Hausen matkusti paljon. Näyttely seuraa von Hausenin elämää ja työtä Ranskassa, Egyptissä, Italiassa, Alankomaissa ja pohjoismaissa. Maisemamaalaukset heijastavat sekä pohjoismaista luontoa että Välimeren kirkkaita värejä voimakkaassa valossa.
Näyttelyn keskeinen teema liittyy ystävyyssuhteeseen ja verkottumiseen, jota von Hausen harrasti useiden suomalaisten ja ulkomaisten taiteilijoiden kanssa, kuten Emile Bernard, Ivan Agueli ja Bruno Aspelin. Myös hänen norjalaissyntyisen puolisonsa Nennin vaikutus näkyi. Monet maalauksista kertovat taiteilijan perheestä ja ympäristöstä, jossa he elivät. Mutta on olemassa myös töitä von Hausenin ystävistä sekä taiteilijoista, jotka vaikuttivat häneen.
Kauniainen oli tärkeä paikka
Kauniainen ja hänen rakennuttamansa huvila Villa Reire merkitsivät Gutmanin mukaan paljon taiteilijalle, hänen vaimolleen ja neljälle tyttärelle. Hän rakensi ensimmäisen ateljeensa tontille, jonka hän osti ennen Kauniaisten syntyä. Juuri von Hausen houkutteli kuvanveistäjä Felix Nylundin muuttamaan Kauniaisiin. Heistä tuli hyvin läheiset ystävät. Gutmanin mukaan muun muassa sen takia, että Nylundin vaimo oli tanskalainen. Lisäksi vaimot olivat pianisteja.
Villa Reire rakennettiin 1909-10 tontille Gallträskin vieressä. Huvilan piirsi Werner von Hausen ja Kauniaislainen arkkitehti Alarik Tavaststjerna, joka oli suunnitelman puhtaaksipiirtäjä. Talon oli määrä muistuttaa Nenni von Hausenin kotimaan taloja ja huvilatyyliä Holmenhaugenissa Oslon ulkopuolella.
– Yhteys Norjaan oli tärkeä Nennille. Hänellä oli myös vuohi, jotta hän pystyi tekemään norjalaista kutunjuustoa, josta kukaan ei pitänyt, nauraa Laura Gutman.
Rakennukset, arkkitehtuuri ja sisustus, sekä huvilan että ateljeen, esitellään myös näyttelyssä. Näyttely on avoinna Villa Gyllenbergissä koko syksyn ja suljetaan 14.1. 2024.
Laura Gutmanin tutkimuksia ja näyttelyprojekti ovat saaneet tukea Svenska kulturfonden -säätiöltä, Faro -säätiöltä ja Kauniaisten kaupungilta.
KÄÄNNÖS: JUHANI HEIKKILÄ
Lähteet: Laura Gutman, Clara Palmgren, Villa Gyllenberg