Suurin osa kauniaislaisista on varmasti tässä vaiheessa jo tietoisia siitä, että sote-uudistus ei kohdellut Kauniaista kovin hellästi. Olen monissa aikaisemmissa kolumneissani kuvannut syitä tälle, mutta hyvin tiivistettynä kyse oli siitä, että Kauniaisten verotulot asukasta kohden ovat maan korkeimmat ja samaan aikaan sotemenot olivat suhteellisen pienet.
Tapa, jolla sote-uudistus toteutettiin, johti siihen hieman absurdiin lopputulemaan, että ”köyhät kunnat” pääosin menettivät valtionosuutensa kuin taas Kauniaisten tapaiset kunnat, joilla ei juurikaan ollut valtionosuuksia, tulivat hyvin valtionosuusriippuvaiseksi.
Kaupungin viranhaltijoille ja päättäjille ei siis ole tullut yllätyksenä, että kaupungin valtionosuusriippuvaisuus on noussut aivan uudelle tasolle. Sen sijaan olemme yllättyneitä siitä, kuinka nopeasti tilanne on alkanut vaikuttamaan taloustilanteeseemme. Valtiovarainministeriö on jo ensimmäisenä hyvinvointialueuudistuksen jälkeisenä vuonna jo useaan otteeseen kertonut uusista valtionosuusleikkauksista. Valtionosuudet ovat välillä heitelleet jopa lähes miljoonalla eurolla suuntaan jos toiseen muutaman päivän sisällä. Tämä tekee pitkäjänteisestä talouden suunnittelusta hyvin vaikeaa.
Miltä sitten kaupungin taloustilanne näyttää juuri tällä hetkellä? Tilanteet ovat viime viikkoina muuttuneet niin nopeasti, että mitä tahansa kirjoitan tähän, se voi lehden ilmestymishetkellä jo olla vanhentunutta tietoa. Mutta iso kuva on se, että kaupungin rakenteellinen tulos, eli tulos ilman kertaeriä, ilman säästötoimia vuonna 2024 on yli 6 miljoonaa alijäämäinen. Jotta alijäämän suuruusluokka avautuu paremmin, voi sitä suhteuttaa esimerkiksi toimintamenoihin, jotka ovat noin 57 miljoonaa, tai kunnallisverotuloihin, joiden osalta yksi kokonainen verotuloprosenttiyksikkö vastaa noin 5 miljoonaa euroa. Valitettavasti tulevat vuodet eivät ilman säästötoimia tai pysyvää tulojenkasvua näytä yhtään sen paremmalta. Valtionosuuksien osalta näkymä on sellainen, että vuosiin 2025-2027 kohdistuu uusia valtionosuusleikkauksia, ilman että valtion kunnille lainsäädännöllä määräämät tehtävät ovat olennaisesti vähenemässä.
Miksi Kauniaisten alijäämä on näin suuri? Syitä on useita, emmekä voi syyttää ainoastaan sote-uudistusta alijäämästä. Alijäämien taustalla ovat sekä kalliit kansalliset työehtosopimusratkaisut, jotka ovat nostaneet henkilöstökulujamme yli 1,5 miljoonalla eurolla, että HSLn kuntaosuuksien kasvu yli 600 000 eurolla, yleisen inflaation aiheuttamat korotukset ostopalvelukuluihin, energiaan ym. ja monia muita pienempiä tekijöitä. Yksi suurimmista tekijöistä on poistotason nopea kasvu noin 2,5 miljoonalla eurolla yhteensä jo yli 11 miljoonaan, mikä on seurausta kaupungin nopeasta investointitahdista.
Uutta tilanteessa on se, että perinteisesti Kauniainen on voinut verotulojen kasvulla ns. sulattaa alijäämät pois. Tässä uudessa ex-sote tilanteessa tulopotentiaaliamme on vahvasti leikattu, kun verotulot muodostavat enää noin puolet tuloista ja parhaimmillaankin hitaasti kasvavat tai todennäköisemmin laskevat valtionosuudet, heikentävät tulopohjan kehitystä.
Tulopotentiaalin heikennyttyä ja edessä olevien suurten investointien takia, ei tarvitse olla suuri talousguru ymmärtääkseen, että edessä on raskas säästökuuri. Kaupunginhallitus käsittelee vuodelle 2024 kohdistettavia säästötoimia 27.11. ja kaupunginvaltuusto 18.12. Valtuusto kokoontuu tammikuun toisella puoliskolla talousseminaarin, jossa keskustellaan vuosien 2025-2026/27 säästötavoitteista ja -toimista. Samanlainen säästökuuri on edessä koko julkiselle taloudelle, joka kollektiivisesti on jo yli vuosikymmenen elänyt yli varojen. Tämä koskee sekä valtiota, hyvinvointialueita että suurta osaa kuntakenttää.
Vaikeasta tilanteesta huolimatta on syytä korostaa, että paljon on tehtävissä. Kaupungilla on paljon säästöpotentiaalia ja olemme vielä tällä hetkellä velattomia. Monia palveluita voidaan tuottaa nykyistä tehokkaammin. Kauniainen tarjoaa nykyisellään myös paljon sellaisia palveluita, mihin meidän kokoisemme kunnat eivät perinteisesti ole pystyneet ja tarjoamme palveluita lakisääteisiä mitoituksia paremmalla tasolla. Joudumme tarkemmin kuin aikaisemmin priorisoimaan rahankäyttöä. Ei pidä kuitenkaan antaa väärää kuvaa, että säästöt olisi mahdollista toteuttaa, ilman että ne vaikuttaisivat kuntalaisten palveluihin. Kunnallisveroa ei vielä vuodelle 2024 nostettu kuin pyöristämällä 4,36 % lain vaatiman yhden desimaalin tarkkuuteen 4,4 %. Realismia on olettaa, että joudumme lähivuosina säästötoimien lisäksi myös nostamaan verotusta, jotta talous saadaan taas kestävälle polulle.
Haluan heikoista talousnäkymistä huolimatta toivottaa teille kaikille rentouttavaa ja rauhallista joulunaikaa!
CHRISTOFFER MASAR
KAUPUNGINJOHTAJA