Projektets planeringsfas, som pågått i cirka tre år, avslutas när det egentliga byggandet inleds konkret denna vecka. Det första arbetsskedet är trädfällning i närheten av banan i området Alberga–Kilo–Kera.
– Det är fint att vi kan inleda byggandet av ett projekt som är så här betydelsefullt för tågtrafiken. Byggnadsplaneringen har gjorts grundligt och enligt principen att de egentliga byggarbetena ska framskrida så smidigt som möjligt, berättar projektchef Tommi Rosenvall vid Trafikledsverket i ett pressmeddelande.
Projektet Esbo stadsbana är indelat i fyra områdesentreprenader samt separata sprängnings-, elektrifierings- och säkerhetsanordningsentreprenader. Områdesentreprenad 1 är den mest omfattande entreprenaden och dess värde är cirka 100 miljoner euro. Upphandlingsprocessen för de övriga entreprenaderna pågår som bäst.
– Under upphandlingsfasen har vi strävat efter att satsa på dialog och att dela marknadsinformation med aktörerna i branschen, naturligtvis samtidigt som vi tryggar en jämlik behandling. Konkurrensutsättningen av entreprenaderna har väckt anbudsgivarnas intresse och vi är nöjda med de anbud som redan lämnats in, säger Rosenvall.
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem, och samtidigt en del av den snabba tågförbindelsen mellan Åbo och Helsingfors. I projektet byggs två tilläggsspår intill de nuvarande spåren mellan Alberga och Köklax.
I samband med projektet byggs dessutom konstruktioner på Kustbansbanan samt förbindelser som korsar den som separata objekt i Esbo och Grankulla.
I Grankulla ser det nu ut som om arbeten påbörjas inkommande sommar och också följande sommar. Det massiva projektet inverkar stort på trafikarrangemangen i centrum då både bil-, buss- och fotgängartrafik ska styras via omvägar de kommande somrarna. På stadens webbplats informeras under vinterns lopp närmare om hur byggarbetenas tidtabell framskrider och hur de påverkar trafiken och hur man kan röra sig där.
Fullmäktige i Grankulla har tidigare beslutat att stadens andel av byggkostnaderna inte får överstiga 27,5 miljoner euro.
Uppdaterad 12.1.