Palataan ensin ajassa hetkeksi viitisen vuotta taaksepäin, jolloin Osuuskunta GraniHelp sai alkunsa. Ennen GraniHelpin perustamista tarjotut palvelut toteutettiin Granin Lähiapu ry:n toimesta.
Molemmat toimijat tarjoavat edelleen palveluita asiakkaille, mutta nykyään eri toimintapohjalta: GraniHelp toimii yrityspohjalta ja myy laskutusperustaisia arkiapupalveluita kauniaislaisille ja lähiseudun espoolaisille. Granin Lähiapu ry on kolmannen sektorin järjestö, joka järjestää asiakkailleen apua vapaaehtoistyönä Kauniaisissa.
– Toimintojen eriyttäminen helpotti ennen kaikkea asiakkaitamme – varsinkin ikäihmisiä – erottamaan, mikä on vapaaehtoistyötä ja mikä laskutettavaa työtä. Muutoksen myötä olemme pystyneet kohdennetummin keskittymään omien palveluidemme kehittämiseen, kertoo GraniHelpin toimitusjohtaja Elena Vainio.
GraniHelp ja Granin Lähiapu jatkavat edelleen tiivistä yhteistyötä ja jakavat saman toimistohuoneen Villa Bredan toimitiloissa.
– Näin toimimalla pystymme tarpeen tullen ohjaamaan asiakkaita toinen toisillemme tilanteissa, joissa meihin yhteyttä ottava asiakas ei oikein tiedä, kummalta taholta apua pyytää, Vainio lisää.
Vainion lisäksi GraniHelpin toimistoarkea pyörittää palveluohjaaja Henna Ollikainen, joka toimistotöiden lisäksi osallistuu itse myös arjen auttamistyöhön asiakkaiden parissa.
Vainiolla sekä Ollikaisella on molemmilla työtaustaa jo Grani Lähiavun ajoilta.
– Emme toki kaksiin naisiin tätä työtä tee, vaan meillä on lähemmäs 50 ammattinsa osaavaa työntekijää palkkalistoillamme. Toimintamme onkin kasvanut vuosi vuodelta. Asiakkaita meillä on vuositasolla lähemmäs 200 – muutamaa Espoon puolella asuvaa asiakasta lukuun ottamatta kaikki ovat kauniaislaisia. Karkeasti laskettuna 10 % Kauniaisten 65+ asukkaista on asiakkaanamme joko säännöllisen tai tilapäisen avun tullessa ajankohtaiseksi. Valtaosa asiakkaistamme on ikäihmisiä ja kysytyin palvelu on vakituinen kotisiivous, mutta mm. erilaiset kauppa- ja asiointiapupalvelut ovat myös kasvattaneet suosiota, Vainio kertoo.
Ollikainen on yleensä se, jonka kanssa GraniHelpiin soittava keskustelee ensimmäisenä.
– Puhelussa kartoitetaan palvelun tarve ja ryhdytään rakentamaan palvelusuunnitelmaa. Vaikka suurin asiakaskuntamme on ikäihmiset, meillä on asiakkaita laidasta laitaan erilaisista elämänvaiheista ja -tilanteista. Esimerkiksi lapsiperheitä, työelämässä olevia, hyvinvointialueen vammaispalveluiden asiakkaita. Jos mielessä on käynyt, että itse tai läheinen voisi tarvita apua, kannattaa soittaa meille ja avata hieman tilannetta. Osaamme kertoa heti, miten voisimme edetä. Yhteydenotto ei sido mihinkään ja palveluita voi aloittaa kokeilumielessä, jolloin asiaa voi puntaroida kaikessa rauhassa, Ollikainen kertoo ja lisää ettei yhteydenottoa tarvitse myöskään hävetä: joskus elämä tuo eteen tilanteita, joissa ei yksinkertaisesti ole voimia tehdä yhtään mitään esimerkiksi kodin siisteyden eteen ja siivottavaa on kertynyt jo paljon.
– Meillä riittää kokemusta, ymmärrystä ja apua, eli ennen meidän tuloa asiakkaan ei tarvitse stressata tai alkaa siistiä paikkoja ennalta. Meitä sitoo myös ehdoton vaitiolovelvollisuus ja vaalimme asiakkaidemme yksityisyyttä. Usein kysytään myös, pitääkö olla kotoa poissa silloin kun siivooja tulee. Ei todellakaan tarvitse, ja kotiaskareiden hoitumisen lisäksi seurustelu työn ohessa voi tuoda paljon iloa mm. ikäihmisille. Meiltä tulee sama henkilö aina käynnille, joten ajan saatossa ehtii tulla tutuiksi. Tämä tuo myöskin turvaa niin asiakkaalle kuin heidän omaisilleenkin, jos he eivät syystä tai toisesta pysty olemaan asiakkaan arjessa itse koko ajan läsnä.
GraniHelpin perusajatus on, että kylän oma väki auttaa ja että oman kylän väki työllistyy.
– Olemme tällä hetkellä henkilöstömäärällä mitattuna Kauniaisten kolmanneksi suurin työnantaja, mistä olemme todella ylpeitä. Olemme onnekkaita, koska meillä on erittäin sitoutunut henkilöstö ja pieni vaihtuvuus. Tähän vaikuttanee se, että työn sisältöön voi työntekijä itse vaikuttaa: mikäli siivoaminen ei ole itselle mieluisaa ja esimerkiksi henkilökohtainen avustaminen taas on, katsotaan työkohteet sen mukaisesti. Meillä on myös koko ajan ns. jatkuva työnhaku avoinna, joten yhteyttä vaan meihin, niin keskustellaan lisää, Vainio vinkkaa ja lisää, että kaikki opiskelijoista eläkeläisiin – joille osa-aikatyö voisi tuoda mukavasti lisätienestiä – ovat meille kullanarvoista työvoimaa. Meillä työskentely ei vaadi ammattipätevyyttä eikä välttämättä aiempaa kokemusta alalta. Pääasia on, että haluaa auttaa ihmisiä heidän arjessaan, olla valmis oppimaan uutta ja että on luotettava.
Palveluita voi ostaa myös ilman arvonlisäveroa, mikäli asiakkaan toimintakyky on heikentynyt esimerkiksi iän, sairauden tai vamman vuoksi ja on ulkopuolisen avun tarpeessa. Kauniaislaisten lisäksi tämä on nykyään mahdollista myös espoolaisille. Kaikki GraniHelpistä ostetut palvelut – myös alvittomat – kelpaavat verotuksessa kotitalousvähennykseen (60 % vuonna 2024).
– Meiltä on mahdollisuus ostaa myös palvelusetelipalveluina henkilökohtaisten avustajien palveluita Kauniaisissa ja Espoossa, Vainio kertoo.
GraniHelp – apua arjen eri tarpeisiin
Palveluvalikoima on laaja ja sisältö räätälöidään asiakkaan toimintakyvyn ja tarpeen mukaan. Karkean jaottelun mukaan palvelut jaetaan kahteen pääkategoriaan: arkiapu- ja siivouspalvelut.
– Arkiapupalvelut sisältää miltei mitä tahansa apua arjen säännöllisiin, yllättäviin tai yksittäisiin tilanteisiin. Palveluihin voi sisältyä asiointiapua kaupassa tai apteekissa joko asiakkaan kanssa tai puolesta.
– Siivouspalvelut (säännöllinen tai yksittäiset tarpeet). Tavoite on, että sama työntekijä käy aina samojen asiakkaiden luona yleensä etukäteen sovitun aikataulun mukaisesti. Perusviikkosiivouksen lisäksi siivoojan kanssa voi myös erikseen sopia pieniä erityistöitä kertaluontoisesti (esim. ikkunoiden pesu, saunan lauteiden pesu, ilmastointikanavien puhdistaminen jne.)
Lue lisää GraniHelpin palveluista: www.granihelp.fi
Yhteystiedot: granihelptoimisto@gmail.com p. 040 518 9281