Kesä. Linnut laulavat, joutsenet ihastuttavat Galilla ja kesäkukat hehkuvat. Kauniaisten kesä on idyllinen, mutta tulevina kesinä tämä idylli puhkeaa maanrakennuskoneita fanittavien unelmakohteeksi.
Tänä kesänä Espoon kaupunkiratahanke tulee näkymään ja kuulumaan Kauniaisissa. Radan ympäristössä saadaan kuulla porapaalutuksen jyhkeää ääntä ja väriloistoa maailmaan tuovat erilaiset työkoneet ja liikennemerkit. (Työkoneiden ihailu tulee kuitenkin suorittaa työmaa-aidan takaa, vaikka kuinka työkoneet kiinnostaisivatkin.)
Jo nyt Kauniaisissa huomaakin hankkeen vaikutuksia maastossa. Kauniaisten aseman liityntäpysäköintialue on osittain käytössä työmaatukikohtana, välttämättömät puunkaadot suoritettiin maaliskuun loppuun mennessä ja valmistelevat työt ovat jo käynnissä laajalti hankkeen alueella.
Ratahankkeen työt tulevatkin aiheuttamaan enenevissä määrin melua, pölyä, tärinää, ruuhkia ja häiriöitä liikkumiseen, mitä lähemmäksi juhannusta saavutaan. Juhannuksen jälkeisestä maanantaista alkaa mittava viiden viikon katko junaliikenteeseen, jonka aikana työmaa-alueet tulevat muistuttamaan paikoitellen vilinän ja vilskeen puolesta muurahaiskekoa. Tämä katko on välttämätön urakan etenemisen kannalta ja katko tulee vaikuttamaan jokaisen Kauniaisissa liikkuvan elämään.
Näkyvimmät työmaat tulevat olemaan Kauniaisten asemanseutu, Tunnelitie, Koivuhovi ja kaupungin omana erilliskohteena oleva Postitorin kiertoliittymä. Viiden viikon junaliikennekatkon aikana myös Tunnelitien läpiajoliikenne katkaistaan kaikilta liikennemuodoilta viideksi viikoksi ja moottoriajoneuvoliikenne kiertää olemassa olevaa katuverkostoa pitkin. Kävely, pyöräily, joukkoliikenne ja pelastusajoneuvot saadaan mahtumaan Kauniaisten aseman itäpuolelle rakennettavalle tilapäiselle radan ylittävälle yhteydelle.
Tilapäinen yhteys kulkee Gresantien ja Forsellesintien kautta, Forsellesin kentän läntiseltä puolelta Helsingintielle.
Yksityistä henkilöautoliikennettä ei voida tilapäiselle yhteydelle ohjata tilanpuutteen ja turvallisuuden vuoksi. Tilapäinen yhteys ei määräänsä enempää vedä liikennettä ja tällä ratkaisulla turvataan hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen liikennöinti. Yksityisajoneuvolla kiertäminen Kehä II:sen tai Turunväylän kautta on pieni paha verrattuna siihen, että hälytysajoneuvot pääsevät nopeasti apua tarvitsevan luo ja joukkoliikenne ei jää jumiin ruuhkaan. HSL järjestää korvaavaa bussiliikennettä ja on tärkeää, että korvaavalle bussiliikenteelle luodaan hyvät liikennöintiolosuhteet. Viime syksynä tehdyn Gresantien katu-urakan yhtenä lähtökohtana olikin juuri Gresantien liikennöintiolosuhteiden parantaminen. HSL tulee tiedottamaan kesän ajan liikenteestä kevään aikana.
Tänä kesänä kannattaa kaivaa polkupyörät esiin Kauniaisissa, sillä tämä kulkuväline tulee olemaan viiden viikon katkon aikana nopein tapa liikkua. Kävelijöille ja pyöräilijöille on useampia mahdollisuuksia läpiajoliikenteeseen kuin autoilijoilla. Toimivia reittejä tulee olemaan jo mainittu Kauniaisten aseman itäpuoleinen tilapäinen radan ylittävä yhteys, Villa Bredan ja Thurmaninpuiston välissä olevan Yhtiöntien alikulku sekä Bredanportti. Näistä vaihtoehdoista vain Bredanportti pysyy myös autoilijoiden käytettävissä.
Kesän liikennejärjestelyt tulevat varmasti puhututtamaan, hermostuttamaan ja ihmetyttämään. Liikenne kuitenkin koskettaa meitä kaikkia ja liikkuminen on oleellinen osa elämäämme. Tänä kesänä (toivottavasti) tulemme näkemään Kauniaislaisten puhaltavan yhteen hiileen ja näyttävän, että miten isoihinkin myllerryksiin voidaan sopeutua. Aina liikkuessa kannattaa pitää mielessä, että me kaikki yhdessä teemme liikenteen ja me kaikki olemme osa kokonaisuutta, kokonaisuutta nimeltä Kauniaisten liikenne.
ANNA AHTILA
PROJEKTI-INSINÖÖRI, KUNTATEKNIIKKA