Kesällä Kauniainen on näyttänyt välillä yhdeltä isolta työmaalta. Keskustan läpi on rakennettu uutta kaupunkirataa, minkä takia Tunnelitie jouduttiin sulkemaan viideksi viikoksi. Erittäin vaativaa ja välillä äänekästäkin rakentamista on ollut laajalla alueella Kauniaisissa.
Kauniaisten kuntatekniikkainsinööri Elina Keränen kertoo, että junaliikenteen viiden viikon katkon aikana töitä painettiin melkeinpä kellon ympäri. Yllätyksiltä ei ole täysin vältytty.
– Aina kun rakennetaan perustus- ja pohjanvahvistusrakenteita, niin jotain yllätyksiä tulee. Maan alta on löytynyt esimerkiksi vanhoja betoniperustuksia, nykyisen radan alta löytyi vanhoja ratapölkkyjä tai maaperäolosuhteet ovat poikenneet oletetusta.
– Katkon päättyessä junien turvalaitteisiin liittyvät työt eivät valmistuneet aivan ajoissa, minkä takia junaliikenne aloitettiin harvennetuin vuorovälein. Mutta kokonaisuutena hankkeessa ollaan aikataulussa.
Negatiivista palautetta on tullut Keräsen mukaan hyvin vähän töiden massiivisuuteen nähden.
– Ja positiivistakin palautetta on saatu, kiitos siitä!
Keränen valottaa, miten työt jatkuvat kesän jälkeen.
– Rakentaminen jatkuu kaikilla alueurakoilla, mikä näkyy ja kuuluu muun muassa paalutustöinä ja vaihtuvina liikennejärjestelyinä katuverkolla. Tunnelitiellä alkavat uusien rata- ja laiturisiltojen rakennustyöt ja ensi kesän katkolla nyt paikallaan olevat keltaiset apusillat korvataan uudella, paikalleen tunkattavalla ratasillalla.
– Elo-syyskuussa luvassa on taas viikonloppuisin junaliikenteen katkoja. Kadunrakennustöitä Baanan ja Postitorin osalta jatketaan niin pitkään kuin syksyllä keli sallii.
Asukkaat suhtautuneet poikkeuksellisen hyvin
Kauniaisten alueella kaupunkiradan töistä on vastannut kesällä kaksi alueurakoitsijaa: TYL LEKA (YIT / NRC) ja Destia. TYL LEKA:n projektipäällikkö Esa Juhantila, miten kesä on mennyt kaupunkiradan urakoitsijan näkökulmasta?
– Kesä sujui suunnitelmien mukaan ja katkoon suunnitellut työt saatiin kovasta kiireestä huolimatta suoritettua turvallisesti ja aikataulussa.
Tuliko kesän aikana mitään yllätyksiä?
– Joitain odottamattomia yllätyksiä on tullut, mutta niistä on selvitty yhdessä tilaajan kanssa ja työt ovat kaikissa tapauksissa päässeet jatkumaan viiveettä. Hiukan innovointia jotkin yllätykset ovat vaatineet, mutta ei mitään sellaista, mikä vaikuttaisi turvallisuuteen. Työmaan henkilöstön sitoutuneisuus on ollut esimerkillistä ja tämä on auttanut ongelmatilanteista selviämiseen.
Millaista palautetta olette saaneet kaupunkilaisilta ja oliko mitään erityisiä ongelmia?
– Kauniaisten asukkaat ovat suhtautuneet työmaahan poikkeuksellisen hyvin ja negatiiviset palautteet ovat olleet todella vähäisiä ennakko-odotuksista poiketen. Tästä pitääkin antaa erityismaininta alueen asukkaille, että ovat työn aiheuttamaa häiriötä sietäneet ja tämän lisäksi noudattaneet esimerkillisesti työmaan poikkeusjärjestelyjä.
– Erityisen haasteellista tällainen on varmasti vanhuksille ja erityisryhmille, mutta heidän kanssaan asiat ovat myös menneet mallikkaasti.
Noin 70 työkonetta ja sata kuorma-autoa
Destian projektijohtaja Mika Kallioväli kertoo, että viiden viikon katkon aikana alueurakka 3:n alueella paiski töitä noin 70 työkonetta, sata kuorma-autoa ja 200 henkilöä. Kallioväli luettelee joitain esimerkkejä töiden laajuudesta: louhintaa radan varrella oli noin 35 000 kuutiometrin verran, paalutusta noin 17 000 metriä, maanleikkausta ja massanvaihtoja noin 70 000 kuutiometriä, olemassa olevaa raidetta on purettu 3,4 raidekilometriä ja palautettu hyvissä ajoin takaisin paikalleen. Töiden laajuudesta huolimatta kesän urakka valmistui aikataulussa.
Millaista palautetta saitte kaupunkilaisilta katkon aikana, Mika Kallioväli?
– Kaupunkilaisilta tuli palautetta lähinnä katujen pölyämisestä. Vaikka meillä olikin katujen pesuun ja harjaukseen varattuna kalustoa, jotka siivosivat katuja aamusta iltaan, oli kuorma-autoliikenteen määrä niin valtava ja lisäksi lämpimät aurinkoiset sääolot aiheuttivat sen, että pölyämistä esiintyi ajoittain.
– Muuten kaupunkilaiset ovat olleet hyvin kärsivällisiä ja ymmärtäväisiä hanketta kohtaan. Kaupunkilaiset ovat myös hyvin noudattaneet ohjeita ja työmaan aiheuttamia liikennejärjestelyitä. Kiitos siitä heille.
Kauppamatka piteni monella huomattavasti
Tunnelitien sulku oli haaste myös Kauniaisten kauppakeskus Granille. Monen kauppamatka piteni huomattavasti. Kauppakeskuspäällikkö Jenna Vehka-aho on tyytyväinen, että kaupunkilaiset asioivat kauppakeskuksessa sulusta huolimatta.
– Vaikka kesän kulkureitti tuttuun lähikauppakeskukseen oli hankalahko, olemme koko kauppakeskuksen puolesta kiitollisia jokaiselle asiakkaalle, joka remontin myllätessä tuki silti meidän paikallisia toimijoita ja näki vaivan saapua pidempääkin reittiä kauppakeskukseen.
– Tunnelitien sulun aikana kauppakeskuksen kävijämäärä oli 14 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan – suuri kiitos siis jokaiselle paikallisen liikkeen ja palvelun tukijalle, Vehka-aho toteaa.
TYL LEKA, kauppakeskus ja Kauniaisten kaupunki ottavat mielellään vastaan kaupunkilaisten palautetta, jotta ensi kesä menisi vielä paremmin. Kesällä 2025 Tunnelitie sulkeutuu jälleen viideksi viikoksi.
KÄVIMME kysymässä heinäkuussa kaupunkilaisilta ja kesävierailta, miten kaupunkiradan valtava rakennusurakka ja Tunnelitien sulkeminen vaikuttivat heidän elämäänsä. Rakennustyöt olivat haastatteluhetkellä vilkkaimmillaan ja Tunnelitie suljettuna.
“Koirat eivät ole pelästyneet ollenkaan”
Rauno Niemelä on liikkeellä kahden koiran Gian ja Yukin kanssa.
– Meteli ei ole häirinnyt. Räjäyttely on kuulunut vähän, mutta se on hyvin hoidettu eivätkä koirat ole pelästyneet ollenkaan. Ne pelkäävät kyllä ilotulitusta.
– Asumme Smedsin kentän vieressä. Palvelut ja kauppa ovat tässä eikä tarvitse lähteä kiertämään kiertoreittiä. Ensimmäisellä viikolla herättivät hämmennystä bussipysäkit ja miten bussireitit kulkevat. Niistä olisi voinut olla kaupungin sivuilla tarkemmin.
“Lapset rakastavat työkoneita”
Heidi Saksela on kulkemassa kiertotietä 3-vuotiaan Adan ja 1-vuotiaan Oskarin kanssa. Kulkeminen on hieman hankaloitunut, mutta urakka saa Sakselalta kiitosta.
– Ihanaa, että aluetta parannetaan ja erityisesti aseman laitureita nostetaan. Ne ovat olleet hankalat lastenrattaiden kanssa. Koti on noin puolen kilometrin päässä radan pohjoispuolella.
– Meille asti melu ei ole kuulunut häiritsevästi. Lapset rakastavat työkoneita. Aina, kun mennään ohi, pitää pysähtyä ihastelemaan niitä. Kauppakassit olemme tilanneet kotiin. Salesta on haettu, jos on puuttunut jotain pienempää.
“Parvekelaseja on turha pestä”
Kirsi Hämäläinen ja Ritva Saxén ovat ylittämässä rataa Forsellesintien ja Helsingintien välisellä väliaikaisella ylityspaikalla Tunnelitien sulkemisen takia. Hämäläinen on käymässä Kouvolasta 92-vuotiaan äitinsä Liisa Hämäläisen luona. Iäkäs äiti asuu lähellä rataa. Hämäläinen on huolissaan, että rakennustöiden takia äiti on joutunut kävelemään kampaamoon tai kirjastoon yli kilometrin suuntaansa.
– Se on aika paljon ikäihmiselle rollaattorin kanssa. Ikäihminen ei välttämättä ymmärrä, miten iso rasitus se on. Jaksamista ja voimia voi olla vaikea arvioida.
Melu ei ole häirinnyt. Melua aiheuttavista kellonajoista urakoitsijat ovat pitäneet kiinni. – Äiti nukkuu hyvin, Hämäläinen kertoo.
Ulkopaikkakunnalta tulleena hän olisi toivonut parempaa liikenteenohjausta siitä, missä kiertotiet kulkevat. Saxén kertoo, että työkoneiden pöly häiritsee enemmän kuin melu. Hän asuu myös radan lähettyvillä.
– Parvekelaseja on turha pestä, Saxén kommentoi.
“On häirinnyt liikkumista”
Lauri Nissinen on liikkeellä kohta kaksi vuotta täyttävän Ollin kanssa. Nissinen on kaupungin uusia asukkaita. Asuinpaikka vaihtui tänä kesänä Helsingistä Kauniaisiin.
– On häirinnyt, Nissinen myöntää kysyttäessä työmaiden vaikutusta.
Hän tarkentaa, ettei melu niinkään ole haitannut vaan liikkuminen on vaikeutunut.
– Asumme Salen vieressä. Kaikki palvelut ovat toisella puolella. Kauppakeskuksessa olisi tullut käytyä enemmän, jos työmaita ei olisi.
Muutto rakennustöiden ja melun keskelle ei ole harmittanut.
– Viisi viikkoa on lyhyt aika. Ei sen takia suunnitelmia lähdetty muuttamaan.