Politices magister Martti Jaakkola beviljades i våras ett hederstecken som är det första som delats ut till en person från Grankulla. Företagarnas diamantkors, som delats ut av Företagarna i Finland för 60 års verksamhet som företagare, har tidigare endast beviljats 23 gånger i vårt land.
Utmärkelserna som Företagarna i Finland delar ut är en hedersbetygelse som lämnar ett avtryck i företagandets historia. Diamantkorset hedrar företagare som har varit verksamma i 60, 50, 40 eller 30 år. En årtionden lång företagarkarriär är en prestation att vara stolt över.
– Man kan inte säga något annat. Jag har redan ett företagarkors för 50 års tjänst, och sådana finns det redan hundratals av i Finland, men detta kors finns det just nu endast 24 stycken av i hela landet. Det är förståeligt, eftersom man antingen måste ha startat sin verksamhet i 20-årsåldern eller måste vara ganska gammal för att hinna uppnå 60 år, säger Martti Jaakkola.
– Jag själv var 23 år gammal och studerade statsvetenskap när jag grundade mitt företag, och det tog 63 år innan jag i våras lämnade uppdraget som styrelseordförande.
Idag leds Tahko Bungalows Oy av Martti Jaakkolas yngsta son Jukka, och dottern Sari Ollila är delägare. Under deras ledning går företaget nu in i en ny utvecklingsfas.
Från att främja turism till semesterbynäring
Martti Jaakkolas företagarhistoria började skrivas år 1961 när den unge mannen hade fullgjort sin värnplikt i flottan.
– Jag hade redan studerat ungefär ett år före militärtjänsten, och när jag kom hem från armén var det dags att bestämma vad jag skulle göra. Under den tiden bildade jag också familj. Jag fortsatte studierna vid statsvetenskapliga fakulteten. Där träffade jag några likasinnade personer. En av dem var en bokhandelschef, och vi diskuterade att det inte fanns någon heltäckande reseguide för Finland riktad till utländska turister. Bokhandelschefen påpekade att det fanns en efterfrågan gällande en sådan.
Som en entusiastisk resenär blev Jaakkola intresserad och tillsammans med en tredje bekant grundade de en sammanslutning med uppdrag att främja turismen i Finland genom att producera tryckta produkter. De fattade beslutet att skapa en reseguide och den första publicerades på engelska 1962. Det här fortsatte till 2008, det vill säga i 47 år. Under den tiden publicerades guider på sju olika språk, och till slut även om de baltiska länderna utöver Finland. Under de intensivaste åren var upplagorna över 200 000 exemplar per år. För att distribuera dem byggdes ett omfattande samarbetsnätverk med guider, bland annat i hamnarna där utländska bilresenärer anlände och avreste samt i viktiga turiststäder inne i landet.
– På en semesterresa i Finland fick vi veta att Tahkovuori i Nilsiä planerade att expandera och erbjöd bland annat tomter för att bygga logi. Så 1979 reserverade vårt företag ett område precis i centrum av Tahkovuori. Där byggde vi semesterstugor under namnet Tahko Bungalows. De 18 första stugorna stod färdiga 1980 och ytterligare några byggdes efter det. En restaurang byggdes år 1994.
Företagets namn ändrades till Tahko Bungalows Oy 1993 och dess huvudsakliga verksamhet blev då logi- och semesterbyverksamhet. Under ledning av den äldsta sonen Jyri blev publiceringen av tryckprodukter en separat verksamhet och fortsatte i ytterligare ett par årtionden.
– Som familjeföretag passade tidpunkten för de genomförda förändringarna bra. Under åren har alla tre barnen deltagit i verksamheten i varierande grad och även skött andra uppgifter i företaget runtom i Finland. På så sätt fick de erfarenhet av företagande. Min fru Kristiina gjorde karriärbyte från fysioterapeut och tog över ansvaret för serviceuppgifter i semesterbyn, vilket hon delvis kunde sköta från företagets kontor i Grankulla. Därifrån kunde vi även hantera marknadsföring och försäljning av semesterbyn. Under högsäsongerna koncentrerades dock uppgifterna till Tahko.
Enligt Martti Jaakkola är företagande en egen konstform där det ibland oundvikligen uppstår både upp- och nedgångar. Dessa följer de stora ekonomiska trenderna i landet eller världen och påverkar alltid mer eller mindre företagarna. Ett exempel är konsekvenserna av den globala coronapandemin. Effekterna på turismen till och inom Finland var mycket stora.
– Trots allt har vi klarat oss genom dessa utmaningar under mer än 60 år och jag ser det som ett gott tecken på att vi som finska medborgare och företagare har lyckats fortsätta driva vårt familjeföretag och så att säga ”betala våra skatter” utan avbrott i mer än 60 år.
– Jag har också konstaterat att företagarnas personliga engagemang och insats många gånger har visat sig vara mycket viktiga. En central faktor är förstås att när ett familjeföretag är kärnan i verksamheten och fattar beslut samt ansvarar för dem, finns det inte heller utrymme för stora misstag. Verksamheten kräver noggrant övervägande, men den kan också medföra framgång och tillfredsställelse när saker och ting sköts tillräckligt bra.
ÖVERSÄTTNING: PATRICIA HEIKKILÄ