| KULTTUURI -

Villa Junghans antaa säveltäjälle uusia näkökulmia

Säveltäjä ja muusikko Johanna Almark on syksystä lähtien työskennellyt kaupungin taiteilijaresidenssissä Villa Junghansissa. Siellä hän säveltää uutta musiikkia tuleviin tuotantoihin, kuten Hanna Granfeltista kertovaan oopperaan, tanssiteokseen nunna Benedictasta sekä myöhemmin fanfaarin Kauniaisiin suunnitteilla olevalle Kukkapuro-installaatiolle.

Työtilasta Villa Junghansissa on tullut todellinen keidas, ”oma huone”, Johanna Almark sanoo, taakseensa kun saa jättää arjen “häiriötekijät”, kuten nälkäiset lapset, pyykkivuoret ja pölypallot.

– Ympäristö on sekä esteettisesti että akustisesti miellyttävä, ja talon historia tuo uusia näkökulmia. Kun suljen oven perässäni, mieleni tyyntyy, ja tunnen, kuinka luovuus alkaa heti virrata. Syyskuusta lähtien olen säveltänyt täällä kaksi tilausteosta – yhden Suomen ruotsinkielisille mieslaulajille (Finlands svenska manssångare) ja toisen Suomen Mieskuoroliitolle – tehnyt lastenlauluista kuoro- ja orkesterisovituksia, ja nyt alan säveltää musiikkia Benedicta-tanssi- ja kuoroteokseen.

Johanna Almark viihtyy erinomaisesti työhuoneessaan Villa Junghansissa, talossa, josta hän todella pitää. Hauska yhteensattuma on, että hänen isänsä, entinen kaupunginjohtaja Åke Almark, leikki lapsena täällä Junghansin perheen tyttären Ainon, luokkatoverinsa,
kanssa.

Teos kertoo suomalaisesta nunna Benedictasta (Anita Idefelt, 1920–2014), jolla oli kiinnostava ja poikkeuksellinen elämäntarina.

– Tanssijoiden ja laulajien teoksessa Benedictasta tulee henkisten naisjohtajien ääni vuosituhansien ajalta. Ensi-ilta on Temppeliaukion kirkossa syksyllä 2025, Johanna Almark kertoo.

Almarkilla on Villa Junghansissa työn alla myös ooppera suomenruotsalaisesta oopperalaulajasta Hanna Granfeltista (1884–1952).

– Hanna Granfelt oli viime vuosisadan alussa yksi kansainvälisen oopperalavan suurista tähdistämme Hänen kohtalonsa oli jäädä Suomessa enemmän tunnetun sopraanon Aino Achtén varjoon ja hän kamppaili koko elämänsä ajan terveysongelmien ja rahapulan kanssa, Johanna Almark sanoo.

Oopperan libretto on Gunilla Hemmingin käsialaa, ja sen ensi-ilta on Helsingin oopperakesä -festivaalilla elokuussa 2026. Myöhemmin Johanna Almark aikoo säveltää fanfaarin Kukkapuro-installaation paljastusta varten.

– Kukkapuro-projekti odottaa vielä rahoitusta, mutta visio on kristallinkirkas! Kahdesta tuolista koostuva teos viittaa vuoropuheluun, ja fanfaari kahdelle käyrätorvelle hyödyntää Kauniaisten torin tilaa, sen akustiikkaa heijastavine seinineen ja rakennusten välisten aukkojen erilaisia äänimaailmoja.

Nyt joulun aikaan Johanna Almark valmistelee sinfonista joulukonserttia.

– Sinfoninen joulukonsertti erottuu takuulla muusta joulukonserttitarjonnasta. Konsertissa yleisö voi laulaa mukana useilla kielillä Kauniaisten orkesterin säestämänä. Jammarkören-kuoro esittää sekä juhlavia että svengaavia joulumusiikin helmiä, minä toimin kapellimestarina ja solistina. Alice Babs olisi täyttänyt tänä vuonna 100 vuotta, joten laulan hänen muistokseen myös vähän Duke Ellingtonia.

Johanna Almarkilla on siis monta projektia työn alla samanaikaisesti. Miten hän onnistuu tasapainottamaan kaiken ja säilyttämään keskittymiskykynsä?

– Kaikki projektit ovat sisällöltään ja toteutukseltaan erilaisia. Hiljaisuudessa säveltäminen tuo tervetulleen vastakohdan kapellimestarina ja laulajana konserttilavalla olemiselle. Eri sävellykset ja sovitukset ruokkivat toinen toistaan; kirjoitan erilaisille kokoonpanoille (laulu- ja instrumentaalimusiikkia, näyttämö- ja kirkkomusiikkia), mikä antaa mahdollisuuden syventyä eri soitinten ja äänityyppien ilmaisukeinoihin. Työskentelen yleensä yhden projektin parissa kerrallaan, mutta työ sujuu nopeasti ja tehokkaasti flow-tilassa, jonka Villa Junghansin työhuoneen ilmapiiri mahdollistaa, Johanna Almark sanoo.

KÄÄNNÖS: PATRICIA HEIKKILÄ

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *