Kompositören och musikern Johanna Almark har sedan i höstas haft tillgång till stadens konstnärsresidens i Villa Junghans. Där komponerar hon nu ny musik för kommande produktioner, bl.a. en opera om Hanna Granfelt, en dansföreställning om nunnan Benedicta samt, så småningom, en fanfar för avtäckandet av den planerade Kukkapuro-installationen i Grankulla.
Från att som musiker ha jobbat hemma med allt vad det innebär av ”störande element” som hungriga barn, smutstvätt och dammråttor som ropar på åtgärder har arbetsrummet på Villa Junghans enligt Johanna Almark inneburit en verklig oas, ”a room of one’s own”.
– Miljön är såväl estetiskt som akustiskt tilltalande, husets historia ger perspektiv. När jag där stänger dörren bakom mig stillnar mitt inre och jag känner hur kreativiteten omedelbart börjar flöda. Sedan september har jag hittills här komponerat två beställningsverk – ett för Finlands svenska manssångare och ett för Suomen Mieskuoroliitto – gjort vokala och orkestrala arrangemang av barnsånger, och står nu i beråd att börja komponera musik till dans- och körverket Benedicta.
Det verket handlar om den finländska nunnan Benedicta (Anita Idefelt, 1920–2014) som har en intressant och annorlunda levnadshistoria.
– Hon blir i detta verk för dansare och sångare ett språkrör för andliga kvinnliga ledare genom årtusenden. Premiären blir i Tempelplatsens kyrka hösten 2025, berättar Johanna Almark.
Hon har också en opera på gång i Villa Junghans just nu, en opera om den finlandssvenska operasångaren Hanna Granfelt (1884–1952).
– Hanna Granfelt hörde till en av våra största stjärnor på den internationella operascenen i början av förra seklet. Till hennes öde hör att hon stod i skuggan av den i Finland mer kända sopranen Aino Achté, och det faktum att hon hela sitt liv kämpade med sviktande hälsa och brist på pengar, säger Johanna Almark.
Librettot till operan skrivs av Gunilla Hemming. Operan får sin premiär vid Helsingfors operasommar i augusti 2026.
Så småningom kommer Johanna Almark också att skapa en fanfar för avtäckningen av den planerade Kukkapuro-installationen.
– Projekt Kukkapuro väntar ännu på finansiering – men visionen är klar som kristall! Verket med två stolar pekar på dialog och så ska också fanfaren för två valthorn utnyttja rummet vid torget i Grankulla, den akustiska miljön med reflekterande husväggar, de olika öppningarna mellan husen.
Nu i juletider är det en symfonisk julkonsert som närmast står på agendan.
– Den symfoniska julkonserten skiljer sig garanterat från övrigt konsertutbud i jultider. Här finns möjlighet till allsång på flera språk till symfoniskt ackompanjemang av Grankulla orkester. Jammarkören sjunger såväl högtidliga som svängigare pärlor ur julrepertoaren, själv dirigerar jag och sjunger solo. Alice Babs skulle ha fyllt 100 år i år, så jag sjunger även lite Duke Ellington till hennes minne.
Johanna Almark har alltså mycket på gång och jobbar med många olika projekt samtidigt. Hur hanterar hon att balansera dessa och behålla fokus?
– Alla projekten skiljer sig från varandra såväl till innehåll som utformning. Jag upplever en välgörande balans mellan att komponera i avskildhet och att stå i rampljuset som kapellmästare och sångare. De olika kompositionerna eller arrangemangen ger näring åt varandra, jag skriver för varierande besättningar (vokalt, instrumentalt, sceniskt, sakralt), detta ger mig möjlighet att fördjupa mig i olika instrument och rösttyper. Vanligen jobbar jag med ett projekt i taget – men det går snabbt och effektivt i tillståndet av flow som atmosfären i arbetsrummet i Villa Junghans möjliggör, säger Johanna Almark.