| KAUPUNKI - STADEN

Konstexpert tar över kulturen i staden – galleriet flyttar till stadshuset

Marina Catani kan sedan i höstas titulera sig kulturkoordinator. Hon är expert på Albert Edelfelt, tidigare museidirektör och mycket annat och är sedan september den som ansvarar för kultursidan i Grankulla, som också är staden hon vuxit upp i.

Senast kommer Marina Catani från Muminmuseet i Tammerfors där hon ansvarade för utställningarna. Före det var hon museidirektör vid Borgå museum.

– Jag sökte mig till Grani för att jag själv vuxit upp här och känner staden och invånarna. Sedan kände jag ett sug efter att få vara med i kulturpolitiken och kunna påverka. I en stad jobbar man med såväl produktion som konsumtion. Så mycket glädje finns med i att lära sig nya saker – livslångt lärande. Konstfostran är grunden till kreativt tänkande. Vi lever i en värld med många intryck som kommer via synen, hörseln, känslan. Och framtidsforskning är nog bland det mest spännande man kan göra. Det syns i samtidskonsten, säger Catani.

Villastaden Grankulla har starka rötter som en kulturstad där flera kända författare bott och verkat.

– Jag är personligen intresserad av byggnadsvård och arkitektur samt design speciellt efter mina år vid Borgå museum där vi bevakade dessa frågor enligt lagen. Tänk att här nu finns ett ateljémuseum, Yrjö Kukkapuros ateljé. Vid sidan om Linudden (Gallen-Kallela), Hvitträsk (Gesellius-Lindgren-Saarinen) och Alvar Aaltos ateljé är denna nykomling välkommen, säger hon.

Marina Catani arbetar nu med att starta upp galleriet i stadshusets aula, som också tidigare varit galleri innan det flyttade till biblioteket. Så småningom kommer hon att vara med och inreda det nyrenoverade biblioteket. Det finns enligt henne många intressanta verk i stadens konstsamling som kan få en plats där.

Konstgalleriet flyttar till stadshuset

Marina Catani kan genast leverera en nyhet. Stadens galleri, som blev utan lokal när biblioteket flyttade ut för sin renovering, ska snart öppna i stadshuset.

– Vi har inte ännu ett öppningsdatum. Först måste vi få väggar. ”Ge mig väggar”, ropade jag, som Gallen-Kallela när han ville ha plats för sina stora väggmålningar, skrattar Marina Catani och nämner att fördelarna med stadshuset är tillgängligheten och ljuset.

När vi träffas i början av januari har utställningsväggarna precis blivit klara.

– Det är moduler, med hjul under som man kan flytta på och bygga olika formationer med. Jag har en dröm om att lyfta galleriets profil med inbjudna Granikonstnärer, sådana som bor eller bott här, gått i skola eller jobbat här. Det skulle vara ett långsiktigt program. Arbetsnamnet är ”Made in Grani”, avslöjar Catani.

Arbetar med kulturprogram

Det viktigaste på Catanis agenda för närvarande är Granis kommande Kulturprogram 2030.

– Vi ska lyssna på invånarnas, allt från småbarn till seniorer, önskemål om hur skattemedlen ska användas i framtiden och ta fram en strategi, en plan som sedan styr kulturtjänsterna på ett hållbart sätt in i framtiden, säger hon.

Mycket av Catanis tid går just nu åt till att sköta om Nya Paviljongens bokningar och lösa praktiska problem. Grankulla har nyligen också utsetts till årets barnmusikstad och staden har fått extern finansiering för en musikfadder/musikgudmor som ska hålla olika verkstäder där man får lära sig om nya instrument eller t.ex. att sjunga i kör. Det kommer att resultera i uppträdanden och ett musikhäfte med sånger.

– För seniorer har vi även fått extern finansiering för virtuella upplevelser. Jag har nyligen träffat arrangörer från de stora städerna i huvudstadsregionen och hört vad de gjort. Huvudtanken är i alla fall tillgängligheten, att en del av programmet ska nå seniorerna virtuellt.

Expert på Albert Edelfelt

Marina Catani är Edelfelt-expert och anlitas ofta som expert när det gäller att avslöja förfalskningar. Själv säger hon att det inte var hon som valde Albert Edelfelt som mål för sin forskning utan tvärtom.

– Edelfelt valde nog mig 1983. Jag deltog i Retrettis första utställning i legendariska Korpilinna i Mankans. Vi producerade Edelfelt-utställningen i stockbaren vid simbassängen som Keihäsmatkas Kalevi Keihänen låtit bygga i bottenvåningen av ett funkkishus. Efter utställningen fortsatte jag sedan med Edelfelt i mina studier och redan ett och ett halvt år senare inleddes ett långt samarbete med konservator Tuulikki Kilpinen vid Ateneum. Vårt första case var att avslöja målningen “Norsk Fiskare” av svetsaren Veli Seppä som jag skrev mitt pro gradu-arbete om. Senare, när jag startade mina doktorandstudier, inbjöds jag att ingå i ett internationellt tvärvetenskapligt forskningsteam vid Ateneum (Edelfelt Studio Practice team) där vi jobbade med teknisk apparatur, analyserade röntgenbilder, tvärsnittsprov av pigment mm. Resultaten har vi presenterat vid olika kongresser och publikationer bl.a. vid Guggenheimmuseet i Bilbao och Rijksmuseet i Amsterdam.

Catani kan därmed också titulera sig konstdetektiv och omnämns redan i memoarer skrivna av poliser och förfalskare och i konsthistoriaböcker.

Finns det många tavlor av Edelfelt i privata hem i Grankulla?

– I Grankulla finns det flera betydelsefulla konstsamlingar, även med samtidskonst. Och ja, Edelfelt, Schjerbeck, Gallen-Kallela och Halonen finns här, säger hon.

Och trots att kulturen i Grani nu står högst på agendan så finns forskningen hon arbetat med sedan 1983 fortfarande med.

– På kvällar och weekender svarar jag på mail och reser ibland för att se verk och ta ställning till äktheten. Men inte har jag spårat ALLA Edelfelt, men nog ganska många, säger Marina Catani.

Marina Catani

  • Filosofie magister (konsthistoria, filosofi, information) och internationella doktorandstudier. Även examen i ledarskap.
  • Kom till Grani från Tammerfors konstmuseum och Muminmuseet där hon ansvarade för utställningar. Före det jobbade hon fem år vid Borgå museum som museidirektör.
  • Har jobbat pro bono i Albert Edelfelts stiftelses styrelse i Haiko över 20 år och kände väl till kulturlivet i Borgå samt museets samlingar (hette tidigare Edelfelt-Vallgren museet).
  • Vid flera arbetsplatser har hon dessutom jobbat med konserter, som Svartå slott, Ateneum, Sinebrychoffs konstmuseum. I Borgå samarbetade hon med bl.a. Avanti och Runebergskören.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *