| YLEINEN - ALLMÄN

Secto Design: Från en kvinnas idé till internationellt varumärke

Historien om designbelysningsföretaget Secto Design började för 30 år sedan i Grankulla och fortsätter där än idag – om än med en mer internationell prägel. Dotterbolag finns i USA, Frankrike, Danmark och Sverige, och agenturer, representanter och återförsäljare finns i cirka 70 länder.

Hur kunde ett litet företag, grundat av en enda kvinna, växa till ett internationellt erkänt designbelysningsvarumärke? Företagets grundare och kreativa chef Tuula Jusélius berättar:

– På 90-talet jobbade jag som ekonomijournalist på en dagstidning, men arbetets rytm gick inte ihop med daghemmets öppettider. Min man jobbade då i England och vårt barn var alltid det sista kvar på sandhögen vid daghemmet Grankotten och satt där och väntade på om mamma hann med tåget före klockan fem. Jag hade genom åren fått många företagsidéer, men försökte alltid undvika att bli företagare. Till slut blev det ändå så, för jag tänkte att det skulle ge mig mer tid att vara med mitt barn.

Secto Designs grundare, och kreativa chef, Tuula Jusélius och designern Seppo Koho, som formgivit företagets alla armaturer.

1995 grundade Jusélius ett företag baserat på idén om skandinavisk möbeldesign.

– Ganska snart började kunderna fråga om vi kunde göra armaturer som passade till möbelkollektionen. Jag bad inredningsarkitekten Seppo Koho, som designat möblerna, att utöka sortimentet med belysning. Till en början hade vi två eller tre olika modeller, men när jag såg prototypen för den första Secto-lampan visste jag att det här var det rätta! År 2002 sålde jag möbelkollektionen och vi började fokusera på belysning. Vid den tiden fanns det inga armaturer av trä – förutom de traditionella bastulamporna – så vi var väldigt unika och väckte intresse, bland annat på internationella mässor, berättar Jusélius.

Secto Design började sin verksamhet i familjens hem i Grankulla.

– Under min tid som ekonomijournalist hade jag sett bankkrisen och lågkonjunkturen i början av 90-talet, företagskonkurser till följd av valutalån och devalvering, samt hårt arbetande entreprenörers desperata lösningar. Jag ville undvika lån och sparade på alla kostnader i verksamheten. Det var ett bra beslut. När verksamheten växte fick vi inte längre plats hemma och flyttade till hyrda lokaler under några år. Även då förblev firmans hemort Grankulla eftersom jag ville betala skatt till min hemkommun. När barnen sedan flyttade hemifrån och det blev mer plats i huset flyttade företaget tillbaka till sitt födelsehem, förklarar Jusélius.

Kvalitet avgör

Kvalitet – både i design, material och produktion – är enligt Jusélius det som ligger bakom Sectos framgång.

– Alla våra armaturer är gjorda av formpressad björk från Finland, vilket ger ljuset en alldeles speciell värme. I designen har vi från början utgått ifrån att ljuskällan ska vara dold så att den inte bländar. Lamporna tillverkas i vår fabrik i Heinola, och större delen av arbetet görs för hand för att säkerställa detaljerna. Vi följer också noga nya innovationer och samarbetar med belysningsspecialister. Utvecklingen av ljuskällor går snabbt framåt med trender som trådlöshet och hälsorelaterade effekter. En hälsoverkande ljuskälla är något vi nu har implementerat i vår modell Owalo.

Företaget har också lagt stort fokus på hållbar utveckling och miljövänlighet.

– Vi har granskat vår tillverkningsprocess, underleverantörer och råmaterial vetenskapligt och upprättat en LCA (Life Cycle Assessment) -rapport. Varje milliliter lim och gram sågspån har räknats. Eftersom vi använder lokalt trä är vi redan från början mer miljövänliga än många andra. Vi trodde att det skulle ta ett halvår att göra utredningen, men hittills har det tagit tre år, och vi har lärt oss att det är ett ständigt pågående arbete eftersom nya faktorer hela tiden dyker upp. Genom rapporten har vi också kunnat göra nödvändiga förändringar i vår produktion.

Fotbollsspelaren Ronaldo firade julen 2024 i Lappland
tillsammans med sin familj. Han lade ut många bilder och videor på sitt julfirande på sina sociala medier och det fick mycket uppmärksamhet i internationella medier. På en familjebild syntes också fint en av Secto Designs armaturer, Octo. Det återstår att se om det ökar försäljningen. Vi hoppas naturligtvis att nyttan kommer till Finland och inte till kopierarna i öst om Ronaldos fans gillar lampan, säger Jusélius med ett skratt.

Cirka 95 procent av Sectos försäljning går på export. De största marknaderna är Tyskland, Danmark, Frankrike, Norge och Benelux.

– Den största förklaringen är formspråket, som tycks tilltala många olika smaker. Anhängare av skandinavisk design ser formspråket och trä som mycket nordiskt – precis som vi själva. Men många uppfattar inte alls våra armaturer som minimalistiska eller skandinaviska, utan som passande för deras egen, ofta mycket mer utsmyckade, stil, säger Jusélius.

Kopiering ett stort problem

Den största utmaningen för företaget är produktkopiering.

– Våra samarbetspartners övervakar nätplattformar dygnet runt, och med deras hjälp tar vi bort cirka 4 000 kopior per år. Varje vecka upptäcker vi flera fall där kopior finns i butiker, restauranger, hotell och liknande. Vi försöker få bort dem alla, eftersom vi annars snart inte skulle ha någon marknad kvar utan kopiorna skulle ta över. För trendprodukter är kopiering inte lika skadligt, eftersom sådana produkter snabbt ersätts av nya. Men vi vill skapa klassiker som håller och är till salu i årtionden. Att försvara våra modeller har lett till 26 rättsfall i olika länder. Vi har vunnit alla avslutade fall, men några pågår fortfarande. När människor köper piratkopior verkar de inte förstå att det bakom kopiorna finns organiserad brottslighet. Det ser vi tydligt när återförsäljare av kopior inte vågar avslöja sina leverantörer.

Behärskad tillväxt

Målet har alltid varit behärskad tillväxt. Från första början var tanken att gå framåt ett till två länder i taget.

– Hittills har vi sålt till 89 länder och vi har en egen representant i nästan 70. Vi siktar inte på nya marknader utan strävar efter att utöka marknadsandelen i de länder vi redan finns i. Vi har nu 31 olika armaturmodeller och nya kommer i en jämn, maklig takt. Målet är att alla armaturmodeller också hålls kvar i kollektionen. Hittills har vi lyckats med det. Bakom den framgångsrika verksamheten finns naturligtvis långvarig och systematisk marknadsföring och försäljning samt envetet företagande, säger Jusélius.

Secto Design sysselsätter mer än 40 personer, av dem cirka 30 på fabriken i Heinola.

ÖVERSÄTTNING: PATRICIA HEIKKILÄ

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *