| YLEINEN - ALLMÄN

Secto Design: Yhden naisen ideasta kansainväliseksi brändiksi

Design-valaisinvalmistaja Secto Designin tarina alkoi 30 vuotta sitten Kauniaisissa ja jatkuu edelleenkin Kauniaisissa – nyt tosin alkua kansainvälisempänä: tytäryhtiöt löytyvät USA:sta, Ranskasta, Tanskasta ja Ruotsista, agentuureja, edustajia sekä jälleenmyyjiä on noin 70 maassa.

Miten yhden naisen perustamasta pienyrityksestä on kasvanut kansainvälisesti arvostettu designvalaisinbrändi? Tästä kertoo yrityksen perustaja, luova johtaja, Tuula Jusélius.

– Olin 90-luvulla sanomalehden taloustoimittaja ja sen työn rytmi ei sopinut yhteen päiväkodin aukioloaikojen kanssa. Mieheni oli tuolloin työssä Englannissa ja lapsi aina viimeisenä Grankotten-päiväkodin hiekkakasan päällä odottamassa, ehtiikö äiti junalta ennen viittä. Minulle oli vuosien varrella syntynyt lukuisiakin yritysideoita, mutta pyrin aina välttämään yrittäjäksi ryhtymistä. Siihen sitten kumminkin päädyin, ajatellen, että se toisi enemmän aikaa olla lapsen kanssa.

Secto Designin perustaja, luova johtaja, Tuula Jusélius ja muotoilija Seppo Koho, jonka käsialaa ovat kaikki yrityksen valaisimet.

1995 Jusélius perusti yrityksen skandinaavista designia edustavan huonekaluidean varaan.

– Aika pian asiakkaat alkoivat kysellä, voisimmeko tehdä myös mallistoon sopivia valaisimia. Pyysin kalusteet suunnitellutta sisustusarkkitehti Seppo Kohoa laajentamaan mallistoa myös valaisimiin. Alkuun meillä oli pari kolme erilaista mallia, mutta kun näin ensimmäisen Secto-valaisimen prototyypin, tiesin että siinä se on! Vuonna 2002 myin huonekalumalliston ja keskityimme valaisimiin. Niihin aikoihin ei ollut puusta valmistettuja valaisimia – niitä perinteisiä saunalamppuja lukuun ottamatta – joten olimme tosi erikoisia ja herätimme kiinnostusta muun muassa kansainvälisillä messuilla, Jusélius kertoo.

Secto Design aloitti toimintansa perheen kodissa Kauniaisissa.

– Olin taloustoimituksessa nähnyt 90-luvun alun pankkikriisin, laman, yritysten kaatumiset valuuttalainojen ja devalvaation seurauksena ja ahkerien, hienojen yrittäjien epätoivoiset ratkaisut. Halusin välttää lainoja ja säästää kustannuksia ihan kaikessa toiminnassa. Se oli hyvä päätös. Kun yritystoiminta kasvoi, emme mahtuneet enää kotitiloihimme ja muutimme muutamaksi vuodeksi vuokratiloihin. Silloinkin kotipaikkana pysyi Kauniainen, koska halusin maksaa verot kotikuntaani. Kun sitten nuoret muuttivat tahoilleen ja kotitalosta vapautui tilaa, yritys muutti takaisin syntymäkotiinsa, Jusélius taustoittaa.

Laatu ratkaisee

Laatu – niin muotoilussa, materiaaleissa kuin valmistuksessa – ovat Juséliuksen mukaan Secto-valaisimien suosion takana.

– Kaikki valaisimemme ovat suomalaista, muotopuristettua koivua, mikä antaa valolle aivan omanlaisensa lämmön. Muotoilussa lähtökohta on alusta alkaen ollut, että valonlähde on siten piilossa, ettei se häikäise katsojaa. Valaisimet valmistetaan tehtaallamme Heinolassa ja valtaosa työstä tehdään käsin, millä varmistetaan yksityiskohtien laadukkuus. Seuraamme myös herkeämättä uusia innovaatioita ja teemme yhteistyötä valaistusalan ammattilaisten kanssa. Valolähteiden kehitys on valtavaa ja uusimpia valaistusalan trendejä ovat etenkin julkitiloissa johdottomuus ja terveydelliset vaikutukset. Terveysvaikutteinen valonlähde on nyt otettu käyttöön Owalo-mallissamme.

Kestävän kehityksen ja ympäristöystävällisyyden eteen yritys on tehnyt valtavasti työtä.

– Valmistusprosessimme, alihankkijat ja raaka-aineet on tutkittu tieteellisen tarkasti ja tulosten perusteella on laadittu LCA (Life Circle Assessment) raportti. Jokainen millilitra liimaa ja gramma sahanpurua on laskettu. Koska käytämme läheltä tulevaa puuta, olimme jo lähtökohtaisesti paljon ympäristöystävällisempi kuin monet muut. Kuvittelimmekin, että selvitys saataisiin aikaan noin puolessa vuodessa. Siihen on tähän mennessä mennyt kolme vuotta ja olemme oppineet, että se työ ei koskaan lopu, vaan on jatkuva prosessi, koska aina tulee uusia muuttujia. Selvityksen myötä olemme myös tehneet tarvittavat muutokset tuotannossamme.

Jalkapalloilija Ronaldo vietti perheineen joulun 2024
Lapissa. Hän julkaisi sometileillään lukuisia kuvia ja videoita joulunvietostaan, saaden runsaasti kansainvälisten medioiden huomiota. Yhdessä perhekuvassa oli näyttävästi esillä myös Secto Designin valmistama Octo-valaisin. Nähtäväksi jää, lisääkö tämä myyntiä. Toivomme tietenkin, että mikäli Ronaldon ihailijat tykästyvät valaisimeen, niin hyöty tulisi meille Suomeen eikä kopioijille itämaille, Jusélius naurahtaa.

Noin 95 prosenttia Secto Designin myynnistä menee ulkomaille. Suurimmat kohdemaat ovat Saksa, Tanska, Ranska, Norja ja Benelux.

– Suurin selittäjä on muotokieli, joka tuntuu puhuttelevan hyvin erilaisia makuja. Skandinaavisen muotoilun kannattajat pitävät muotokieltä ja puuta materiaalina hyvin pohjoismaisena – niin kun me itsekin. Mutta monet eivät pidä valaisimiamme lainkaan minimalistisina tai skandinaavisina, vaan juuri heidän omaan – usein paljon runsaampaan – tyyliinsä sopivina Jusélius kertoo.

Kopiointi iso ongelma

Yrityksen suurin haaste on tuotteiden kopiointi.

– Yhteistyökumppanimme skannaa nettialustoja 24/7 ja sen avulla saamme poistetuksi noin 4 000 kopiota vuodessa. Joka viikko saamme tietää useita tapauksia, joissa kopioita löytyy myymälöistä, ravintoloista, hotelleista ym. kohteista. Pyrimme poistamaan ne kaikki, koska jos emme tekisi sitä, meillä ei pian olisi enää markkinaa, vaan kopiot valtaisivat ne. Trendituotteita kopiointi ei haittaa samalla tavalla, koska tuotteet uusiutuvat nopeasti. Mutta me haluamme tehdä klassikoita, jotka kestävät ja ovat myynnissä vuosikymmeniä. Malliemme puolustaminen on vienyt meidät 26 kertaa oikeuteen eri maissa. Kaikki ratkaistut tapaukset olemme voittaneet, mutta muutama on vielä kesken. Piraattituotteita hankkiessaan ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että kopioitten takana on järjestäytynyt rikollisuus. Me näemme sen hyvin selvästi esimerkiksi siinä, että kopioita myyvät kauppiaat eivät uskalla paljastaa tavarantoimittajiaan.

Hallittu kasvu

Tavoitteena on aina ollut hallittu kasvu. Alusta alkaen oli ajatus edetä maa tai kaksi kerrallaan.

– Tähän mennessä olemme myyneet 89 maahan, joista lähes 70:ssä on oma edustaja. Emme tähtää uusille markkinoille, vaan pyrimme kasvattamaan markkinoita niissä maissa, joissa olemme jo edustettuna. Nyt meillä on 31 eri valaisinmallia ja uusia on tulossa tasaisen verkkaiseen tahtiin. Tavoitteemme on, että kaikki malliston valaisimet myös pysyvät mallistossamme. Näin on toistaiseksi käynytkin. Tuloksellisen toiminnan takana on tietenkin pitkäaikaista ja systemaattista markkinointi- ja myyntityötä sekä sitkeää yrittämistä, Jusélius toteaa.

Secto Design työllistää yli 40 henkilöä, näistä noin 30 Heinolan tehtaalla.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *