Syksyllä 2014 hankittiin ensimmäiset tabletit erityisvarhaiskasvatuksen käyttöön. Erityislastentarhanopettajien innon ja myönteisyyden myötä mobiililaitteiden käyttö lähti leviämään myös muihin päiväkotiryhmiin. Niihin alettiin hankkia tabletteja (IPadeja) saman vuoden lopulla.
Oppia laitteiden käyttöön on hankittu mm. koulutuksissa sekä seuraamalla Kirkkonummella jo neljä vuotta tehtyä arvokasta työtä. Tablettien lisäksi lähes jokaisessa päiväkotiryhmässä on käytössä älypuhelimet. Ne hankittiin alun perin lasten hoitoaikojen ja läsnäolon reaaliaikaiseen seurantaan, mutta ne ovat sujuvoittaneet myös ryhmien välistä yhteydenpitoa ja viestintää esim. Whatsappin avulla.
Turvallisuudentunne kasvaa, kun yllättävästä tilanteesta voi viestittää nopeasti koko päiväkodille. Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa mobiililaitteiden käytössä ensisijaista on vuorovaikutus ja lapsen kohtaaminen. Eriarvoistumisen vastaisessa työssä jokaisen lapsen mediataitojen edistäminen on tärkeää. Parhaimmillaan mediakasvatus nivoutuu luontevaksi osaksi arkea.
Mobiililaitteiden käytön perustana on toiminnalle asetetut tavoitteet: mitä halutaan saavuttaa ja mitkä menetelmät tukevat tavoitteiden saavuttamista? Laitteita voidaan käyttää toimintavälineenä tai lasten yksilöllisten tarpeiden tukena, mutta ne eivät koskaan voi korvata aitoa vuorovaikutusta, läheisyyttä ja sensitiivisyyttä. Laitteet voivat kuitenkin tarjota kanavan, jolla lapsi voi ilmaista itseään ja tulla kuulluksi ja nähdyksi.
Vuoden 2014 lopussa julkaistuissa Esiopetussuunnitelman perusteissa mainitaan ensimmäistä kertaa, että lasten kanssa tulee tutustua erilaisiin tieto- ja viestintäteknologisiin välineisiin, palveluihin ja peleihin. Luku- ja kirjoitustaitoa opetetaan perusopetuksessa, mutta jo esiopetuksessa lapset voivat tarkastella monenlaisia mediasisältöjä kuten tekstejä, kuvaa, ääntä tai videota, tai näiden yhdistelmiä.
Median tuottaminen mobiililaitteen avulla onnistuu myös ilman luku- ja kirjoitustaitoa. Tavoitteena on mm. medialukutaito, joka antaa valmiudet tarkastella ympäröivää yhteiskuntaa kriittisesti, uteliaasti ja kyseenalaistaen. Tietoisuutta omasta ajattelusta ja tulkin nasta kehitetään pohtimalla yhdessä ja keskustelemalla erilaisista tulkintamahdollisuuksista. Erään päiväkodin esiopetuksessa tablettia on käytetty esimerkiksi metsäretkellä, jossa lapset saivat tehtäväksi etsiä ympäristöstä esineitä, joissa on S-äänne. Löydettyään esineen lapset valokuvasivat sen tabletilla. Kuvista keskusteltiin yhdessä.
Päiväkotien henkilökunta käyttää tabletteja dokumentoinnin välineenä ja tallentaa vaikkapa valokuvia ja videopätkiä. Esimerkiksi Kasabergets daghem on toteuttanut tätä ansiokkaasti Adobe Voicen avulla. Sekä vanhemmat että lapset ovat antaneet hyvää palautetta dokumentoinnista.
Täysin mutkattomasti ei laitteiden käyttö päivä- kodeissa ole käynnistynyt. Osalla henkilöstöä on ollut epäluuloja, joita on ollut tarpeellista työstää yhdessä. Pedagoginen IT-tuki on ollut tarpeen monessa kohtaa. Opettajan ei tarvitse välttämättä itse osata ensin kaikkea, vaan tärkeää on utelias ja avoin asenne. Ja miten voimaannuttavaa voikaan olla kun kuusivuotias pääsee neuvomaan opettajaansa!