I höst öppnar en ny klädbutik i köpcentret. Det handlar om pop-affären Restyle, som är öppen i minst en månad och eventuellt längre om konceptet fungerar.
Bakom projektet är elever från gymnasiet Kauniaisten lukio. De kan på det här sättet bekanta sig med att vara företagare via en egen affär.
– Idén med kläder och mode föddes av frågan hur köpcentret kan bli mer trivsamt för ungdomar, och ungdomar gillar ju att gå i klädbutiker och besöka loppmarknader. Den ekologiska aspekten finns också med, det vill säga vi återvinner kläder, säger Saana Aarninsalo.
Hon, Tuomas Asuja och Matias Liimatainen gick en produktutvecklingskurs i skolan. Köpcentrets chef Heli Vainio var gäst på kursen och funderade med ungdomarna vad köpcentret skulle kunna erbjuda dem.
Det utgjorde startskottet. Eleverna får grunda sin affär, utan att behöva betala hyra, i Instrumentariums gamla lokal i köpcentrets andra våning. De har nu lite ytrenoverat där. Den fjärde grundaren är Mimo Taguchi, som inte var med under intervjun. En del saker har de fått hjälp med av entusiastiska studerande via Grani Works.
– Meningen är att sälja kläder av lite bättre kvalitet, inte nödvändigtvis dyra märkeskläder, men inte helt dussinvaror, säger Matias Liimatainen.
Tuomas Asuja säger att kunden kan själv föra sina kläder till affären eller vid behov kan ungdomarna hämta dem från kundens hem.
– Eftersom vi är ett ekologiskt företag kan vi möjligen också använda cyklar när vi hämtar kläder, säger han.
Själva affärsidén fungerar så att säljaren enligt Tuomas får 30 procent av försäljningspriset. Ungdomarna säljer alltså kläderna på säljarens vägnar. Affären är öppen i slutet av veckan, till exempel torsdag till söndag.
– Och vardagar främst på eftermiddagen eftersom vi går i skolan på dagen, säger Saana.
Nöjda med businesslinjen
Tuomas ja Matias går på gymnasiets businesslinje. Kauniaisten lukio har sedan 2016 haft en businesskola som erbjudit mångsidiga kurser om företagande och affärsverksamhet. I fjol höstas förstärktes gymnasiets verksamhet och då inleddes en businesslinje där det nu går 23 elever.
Det finns minst åtta kurser per läsår och på dem betonas hållbar affärsverksamhet. Både Matias och Tuomas är jättenöjda med sitt första år.
– Vi har fått träffa många mentorer som berättat historierna om sina egna företag och det har verkligen varit intressant, säger Matias.
– Vi har också haft mycket pitchning. Vi tränar på att presentera våra egna produkter till kunderna, säger Tuomas.
Skolan deltog i höstas i skogsindustrins hackathon-tävling, som Tuomas och Matias vann. Tiotals skolor från södra Finland deltog. Uppdraget var att fundera på hur man kan få ungdomarna att använda mer papper i dessa digitala tider. Vinnarnas idé var en trendig, stilig och billig anteckningsbok där papper och datateknik kombineras.
Framtiden kan finnas i businessvärlden för deras del, konstaterar de.
– Vi får se hur vi får det här första företaget att fungera, men visst intresserar företagande. Det här ger mycket för framtiden. Sedan behövs bara DEN idén, säger Tuomas.
”Businesslinjen har börjat föredömligt”
Verksamheten på businesslinjen har enligt rektor Ilpo Ahlholm börjar på ett föredömligt sätt och helt enligt planerna. – Businesslinjen profilerar gymnasiet och det ger nya möjligheter till studerandena, säger han.
Han tycker att businesslinjen hade många fina samarbetsprojekt under läsåret. Det var ett UF-läger (Ung Företagsamhet) med ett Drumsögymnasies linje för internationell affärsverksamhet och besök av och till Ylöjärvi gymnasium.
– Särskilt glad är jag över samarbetet med Köpcentret Grani. Vi har tillsammans planerat hur köpcentret ska utvecklas så det bättre lockar ungdomarna.
Exempel på det här är enligt Ahlholm popup-affären (som du kan läsa om här intill). Man planerade också att blåsa liv i berömda Henkas kiosk men så kom coronaviruset och projektet sköts upp.
– Linjen har som helhet öppnat nya verksamhetsmodeller med Grankullaföretag och -samfund och kompletterar utmärkt det arbete som redan tidigare inletts i Grani Works. I våras sökte sammanlagt 83 till Kauniaisten lukios businesslinje. 29 av dem sökte i första hand. 25 antas till businesslinjen.