Samuel Nuutinen Kauniaisista sai ajokortin alkukesästä. Samoihin aikoihin perheeseen hankittiin sähköauto kun äidin bensakäyttöinen auto sai väistyä sähköauton tieltä.
Sähköauton hankintaan vaikuttivat ekologisuus sekä se, että taloyhtiömme vanhat sähkötolpat vaihdettiin sähköautojen latauspisteiksi. Suurimmaksi osin perheessä ajetaan lyhyitä matkoja, mikä sekin puolsi sähköauton valintaa. Toinen perheemme autoista on bensakäyttöinen, sillä isälle tulee toisinaan päivittäisiä ajokilometrejä työnsä puolesta tosi paljon, Samuel Nuutinen kertoo.
– Käytännössä perheessämme sähköauton suurkuluttaja olen minä. Äidin kanssa on ainakin tähän asti sopu säilynyt auton käyttövuoroista ja täytyyhän isänkin antaa joskus sähköautoilla, Samuel naurahtaa.
Kolmesti viikossa Nuutinen käy jalkapalloharjoituksissa Laaksolahdessa. Nämä matkat hän taittaa sähköautolla. Sähköauton ehdoton etu on sen hiljaisuus. Pitkän mietinnän jälkeen Nuutiselle ei tule mieleen yhtään huonoja puolia. Ei edes akkujen latauksen kestävyys, latausajat tai latauspisteiden vähyys, vaikka näitä puolia mediassa esille usein nostetaan.
– Akkujen lataaminen hoituu kätevästi ja pikalatauspisteitä on mielestäni riittävästi, eikä pidempikään matka tee tiukkaa. Tähän mennessä ajamani pisin matka oli Raumalle. Matkaa sinne kertyy noin 250 kilometriä. Menomatkalla pysähdyin kerran lataamaan akkua. Useimmilla huoltoasemilla ja kaupoilla on jo kiitettävästi pikalatauspisteitä. Niiden sijainnin voi tarkastaa mobiilisovelluksesta, jolla voi myös maksaa latauksen. Auton sähkönkulutusta ja akun virtamäärää voi reaaliaikaisesti seurata auton mittaristosta, Samuel Nuutinen kertoo.
Nuutinen kertoo huomanneensa sähköautojen määrän Kauniaisissakin nousseen, mikä omalta osaltaan tukee Kauniaisten kaupungin hiilineutraalitavoitetta 2035.
Remontti toi latauspisteet
– Bredantie 6:ssa tehtiin erittäin mittava julkisivujen saneerausremontti pari vuotta sitten. Samassa yhteydessä vaihdettiin vanhat lämpötolpat täyssähköautoille sekä ladattaville hybridiautoille tarkoitetuiksi latauspisteiksi. Tämä on nykyisin vallitseva käytäntö, varsinkin kun taloyhtiöissä tehdään mittavia remontteja. Myös pelkästään tolppien vaihtoprojekteja tehdään enenemässä määrin, sillä erilaiset avustukset kannustavat taloyhtiöitä tähän, isännöitsijä Vesa Itkonen kertoo.
Bredantie 6 sähkölatauspaikkojen laskutus tapahtuu käytön mukaan. Autopaikan kuukausivuokraan sisältyy 20 kWh käyttö, minkä arvellaan riittävän lohko- ja sisätilalämmittimen käyttöön. Tästä ylimenevä sähkönkäyttö veloitetaan autopaikan haltijalta erikseen. Reaaliaikaista sähkönkulutusta hän voi seurata eTolppa-mobiilisovelluksen kautta.
– Erityisesti pienempiin ja keskisuuriin kohteisiin soveltuu käytäntö, jossa sähkötolpan käyttökustannukset lisätään suoraa asukkaan sähkölaskuun. Tämä edellyttää kaapelointien tekemisestä siten, että johto voidaan kytkeä asukkaan sähkömittarin taakse, Itkonen kertoo.
Granin ostarilla on 8 latauspistettä
K-Supermarket Granin kattoparkkialueen uudella puolella on K-ryhmän rakentama latausasema. Kuudesta latauspisteestä kaksi on pikalatausta varten ja neljä peruslatauspisteitä. Kaikki ladattava sähkö on uusiutuvaa. Kauniaistentien puolen parkkialueella on kaksi Helenin latauspistettä.
Kaikki latauspisteet ovat sähköautoilijoiden käytössä ympäri vuorokauden ostarin aukioloajoista riippumatta.
Kauppakeskuspäällikkö Heli Vainio muistuttaa, että latauspaikat ovat nimensä mukaan latauspaikkoja, ja niihin voi pysäköidä vain sen aikaa, kun auton akkua ladataan.