Grankullabon Samuel Nuutinen fick körkort i början av sommaren. Samtidigt ersatte hans familj mammans bensindrivna bil med en elbil.
Ekologi och att vårt husbolag bytte ut gamla elstolpar till laddningsstolpar för elbilar påverkade vårt köp av elbil. I vår familj kör vi för det mesta korta sträckor och det talade också för en elbil. Vår andra bil är bensindriven eftersom pappa på grund av sitt jobb ibland kör väldigt mycket under en dag, säger Nuutinen.
– I praktiken är det jag som använder familjens elbil mest. Jag har hittills kunnat komma överens med mamma om användningen och visst får pappa också ibland köra elbilen, säger Samuel och skrattar.
Nuutinen kör tre gånger i veckan med elbilen till fotbollsträningar i Dalsvik i Esbo. Elbilens största fördel är att den är så tyst. Efter en lång stunds funderande kan han inte komma på en enda negativ sak med elbilen. Inte ens hur länge laddningen håller, laddtider eller bristen på laddplatser känns negativa trots att medierna ofta tar upp just detta.
– Det går lätt att ladda batterierna och jag tycker det finns tillräckligt med snabbladdplatser och det är inte knepigt med längre sträckor. Den längsta sträckan jag hittills kört är till Raumo. Det är cirka 250 km. Jag stannade en gång på resan dit för att ladda. De flesta mackar och affärer har redan lovvärt med laddplatser. Man kan kolla var de finns på en mobilapp som man också kan betala laddningen med. Man kan i realtid följa med elanvändningen hur mycket el det finns i batterierna från bilens mätare, säger Nuutinen.
Han har lagt märke till att antalet elbilar ökat i Grankulla. Det stödjer Grankulla stads målsättning att vara kolneutral 2035.
Laddningsstolpar efter renovering
– För ett par år sedan gjordes en mycket omfattande fasadsanering på Bredavägen 6. Samtidigt byttes de gamla elstolparna ut till laddstolpar för elbilar och hybridbilar som kan laddas. Det här är dagens praxis i synnerhet när husbolagen gör omfattande renoveringar. Det görs också allt fler projekt där enbart stolparna byts ut eftersom olika slags bidrag uppmuntrar till det, säger disponenten Vesa Itkonen.
Eldebiteringen för laddningsstolparna på Bredavägen 6 sker enligt användning. I månadshyran för en bilplats ingår 20 kWh, vilket brukar räcka för motor- och kupévärmare. Elförbrukning utöver det debiteras skilt. Det går att följa med elförbrukningen i realtid på mobilappen eTolppa.
– Det passar i synnerhet för mindre och medelstora fastigheter att användningskostnaderna för en laddningsstolpe adderas direkt till de boendes elräkning. Det förutsätter att kablarna kan kopplas till de boendes elmätare, säger Itkonen.
Åtta laddplatser i Grani köpcentrum
På K-Supermarket Granis takparkering finns en laddstation som K-gruppen låtit bygga. Två av de sex laddarna är för snabbladdning medan fyra är vanliga laddare. All el på laddstationen är förnybar. På Grankullavägens sida finns två laddplatser som Helen står för. Alla laddplatser går att använda dygnet runt oavsett om köpcentret är öppet eller inte.
Köpcenterchefen Heli Vainio betonar att man kan parkera vid laddplatserna endast då bilen laddas.
ÖVERSÄTTNING: PATRICIA HEIKKILÄ