On tärkeää tehdä ensin huolellinen suunnittelu, jotta tiedetään mikä on projektin loppusumma. Näin toteaa kaupunginhallituksen kaupunkirata-ehdotuksen takana seisovat poliitikot.
– Yksikään yritys ei lähtisi tällaiseen projektiin mukaan näillä tiedoilla.
Näin sanoo Mikko J. Salminen (Kok.), joka on kaupunginhallituksen voittavan kaupunkirata-esityksen takana. Valtuusto ottaa kantaa esitykseen maanantaina.
Esityksen mukaan Kauniaisten kaupunki sitoutuu tässä vaiheessa vain suunnittelukustannuksiin. Suunnitelmien valmistuttua tehdään uusi päätös kaupungin osuudesta kaupunkiradan investointihankkeesta ja Kauniaisten maksuosuuksista.
Salmisen mukaan kaupungilla ei ole varaa investoida 30 miljoonaa – tai jos kustannukset karkaavat samaan tapaan kuin metrossa ja raidejokerissa niin 40-60 miljoonaa – tilanteessa missä koulut, Kasavuori ja Mäntymäki, kaipaavat uudistamista.
– Jos sote-ratkaisu etenee suunnitelmien mukaan, taloudellinen tilanteemme on vielä tukalampi.
Samalla linjalla on myös Salmisen ehdotusta tukenut, RKP:n Johan Johansson. Radan kustannukset – nyt siis lähempänä 30 miljoonaa euroa, yhdessä soten kanssa on aivan liian iso pala.
– Vuonna 2014 puhuttiin 4,6 miljoonan euron kustannuksista Kauniaisten osalta, hän toteaa.
Molemmat alleviivaavat sen, että on tärkeää tehdä ensin huolellinen suunnittelu, jotta tiedetään mikä on projektin loppusumma.
– Jos laskemme Kauniaisille tulevan hyödyn ja suhteutamme sen tuohon 30 miljoonan maksuun, niin tämä on meille erittäin huono sijoitus, Salminen sanoo ja viittaa myös Aalto-yliopiston tutkijoiden esittämään arvioon, jonka mukaan vuoden 2019 joukkoliikennetaso tullaan saavuttamaan vasta vuonna 2029. Covid-19 tulee muuttamaan tapaamme tehdä työtä pysyvästi ja valitettavasti lisäämään yksityisautoilua. Nyt kun monet ovat siirtyneen autoihin, heiltä menee vuosia palata takaisin joukkoliikenteeseen. Tämä siis tutkijoiden arvio, Salminen toteaa.
Valtuustossa erilaisia mielipiteitä
Hän huomauttaa myös, että kaupunkirataa on suunniteltu vuosikymmeniä. Sinä aikana junien, lentokoneiden ja autojen liikenteen ohjaus on kehittynyt maailmalla huomattavasti ja tämän takia nykyisten kahden raiteen kapasiteettia voidaan nostaa huomattavasti. Tämäkin vaihtoehto pitää hänen mukaansa selvittää eikä edetä vanhoilla olettamuksilla.
Onko tämä sellainen kompromissi, jonka kanssa sinä ja Kokoomus pystytte elämään, jos valtuusto sen hyväksyy?
– Minä pystyn elämään, kun sitä ehdotin. Ryhmässämme on varmasti erilaisia mielipiteitä ja tilanne nähdään maanantaina valtuustosalissa, Salminen sanoo.
Samaa toteaa Johansson RKP:n osalta.
– Itse hyväksyn, mutta RKP ryhmänä on hyvin kriittinen siihen, että sopimus hyväksyttäisiin sellaisenaan. Sopimuksesta ei olla vielä ryhmässä keskusteltu, joten en voi sanoa miten ryhmä suhtautuu tähän.
Harvinainen tilanne
Kaupunkirata-kysymys palautettiin valmisteluun ja käsiteltiin sen jälkeen ylimääräisessä kaupunginhallituksen kokouksessa, mikä on harvinaista Kauniaisissa.
Mistä syystä tämä on niin vaikea kysymys kaupungille?
Johansson muistuttaa, että kyseessä on investointi, joka vastaa 3 vuoden investointeja Kauniaisissa ja sen takia tämä on vaikea kysymys.
– Tiedämme, että suomenkielisellä puolella Mäntymäen koulu on liian pieni. Tiedämme myös, että uimahallia pitäisi saneerata. Meidän poliitikkojen pitää nyt kysyä itseltämme minkälaisessa aikataulussa voimme ja pystymme tekemään näitä investointeja. On kysymys poliittisista priorisoinneista, Johansson sanoo.
– Tässä on kysymys todella isosta investoinnista, Salminen komppaa. Tästä ei ole tehty kustannus-hyötyanalyysiä Kauniaisten näkökulmasta vaan valtio ja Espoo lähtenyt näkemyksestä että mennään samalla mallilla kuin aikaisemmin. Jos tuollainen analyysi tehtäisiin, niin tämä ei olisi kannattava meille missään nimessä. Tietysti korissa on myös seudullinen yhteistyö, mutta meidän vastuulla valtuustossa on katsoa ensisijaisesti investointia Kauniaisten näkökulmasta, Salminen sanoo.
Kumpikaan ei uskalla ennustaa, meneekö hallituksen esitys läpi valtuustossa. Eikä kumpikaan pelkää, että Kauniaisten päätös, jos tämä menee läpi, vaikeuttaa yhteistyötä naapurikuntien kanssa tulevaisuudessa.
– Yhteistyö pääkaupunkiseudulla ei kaadu siihen miten paljon Kauniainen investoi kaupunkirataan. Taloudellista vastuunkantoa arvostetaan kaikissa yhteistyökuvioissa, myös tässä yhteistyössä, Johansson sanoo.
– En usko että tämä vaikuttaa yhteistyöhön. Espoo ja valtio ymmärtävät meidän taloudelliset realiteetit, Salminen sanoo.
Valtuusto 23.11. Seuraa keskustelua ja päätöksentekoa suorana lähetyksenä täältä
Lähetys alkaa noin kymmenen minuuttia ennen kokouksen alkamista.