Kauniaisten lukiossa järjestettiin kilpailu, jossa opiskelijat saivat suunnitella logot koululle ja GraniWorksille uuden markkinointimietinnän pohjalta. Logokilpailun voittivat Ville Varpula ja Antti Lindman, ja he pääsivät vierailulle peliyhtiö Rovioon.
Kauniaisten lukion talous- ja työelämäpainotuksen ideana on auttaa opiskelijoita ymmärtämään yhteiskunnan ja talouden toimintaa sekä tuoda talouselämä luontevaksi osaksi lukion oppimisympäristöä. Painotukseen sisältyvää opintokokonaisuutta sekä siihen keskeisesti nivoutuvaa yritystoimintaa kutsutaan nimikkeellä GraniWorks. Painotuksen lähtökohtana on lisätä opiskelijoiden tietoja ja taitoja sekä halua toimia aktiivisina kansalaisina ja yrittäjinä.
Talous- ja työelämäpainotus antaa opiskelijalle monipuoliset valmiudet ja samalla avaa mahdollisuuksia uudenlaiselle Startup-yrittäjyydelle. Taloudesta kiinnostuneelle opiskelijalle GraniWorks luo elämyksellisen oppimispolun niin talouden jatko-opintoihin kuin liike-elämän moninaisiin työtehtäviin. GraniWorks on turvallinen ympäristö, missä erilaista yrittäjämäistä toimintatapaa voi kokeilla. GraniWorksin toimintaan kuuluvat myös työelämäyhteydet.
GraniWorksin kehittämisessä ja opiskelijoita aktiivisuuteen innostamassa on ollut mukana mm. Startup-valmentaja Maria Sipilä.
Granin lukion ja GraniWorksin logokilpailun voittajat pääsivät yhdessä GraniWorksin hallituksen edustajien kanssa tutustumiskäynnille Rovioon, yhteen maailman johtavista viihdebrändeistä ja pelifirmoista. Opiskelijoille luennoimassa oli yksi yrityksen keulahahmoista, markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Peter Vesterbacka.
Vierailun tarkoituksena oli kertoa opiskelijoille markkinoinnista, yrityksen historiasta ja siitä, miten Rovion kaltainen pelifirma nousi maailmanlaajuiseen tietoisuuteen. Vesterbacka korosti markkinoinnin ja joukosta erottumisen tärkeyttä. Markkinoinnissa hullutkin ideat ja uskallus toimia johtavat usein onnistumiseen. Hyvä esimerkki tästä on Angry Birds Space -pelin lanseeraaminen avaruudessa yhdessä NASA:n kanssa. Vaikka Rovio loi poikkeuksellisesti vahvan brändin alle kymmenessä vuodessa, teki Vesterbacka silti selväksi pitkäjänteisen tekemisen olevan kaiken perusta. Rovio kerkesi julkaista peräti 51 peliä ennen varsinaista läpimurtoa.
Vesterbackan mukaan Rovio hyödyntää perinteisiä markkinointimenetelmiä esimerkiksi uuden, keväällä ensi-illan saavan Angry Birds -elokuvan kanssa. Elokuvan markkinointi noudattaa vanhaa “Hollywood-kaavaa”, jossa elokuvaa markkinoidaan mm. trailereiden avulla.
Kokemuksena Roviolla käynti oli todella upea. Ilmapiiristä huomasi, kuinka kiinnostuneita kaikki olivat, ja saimme paljon tietoa brändäyksestä alan ammattilaiselta. Vierailu kokonaisuudessaan oli mahtava tapa päästä tutustumaan yrittäjyyteen ja siihen kuinka menestyä hyvän idean ja kovan työn avulla. Informaatio auttaa varmasti tulevaisuudessa GraniWorksin markkinoimisessa ja menestymisessä.