Mitä tapahtuu Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella? Olemme pyytäneet Veronica Rehn-Kiveä ja Satu Mollgrenia, jotka molemmat istuvat hyvinvointialueen hallituksessa, raportoimaan silloin tällöin työstään. Veronica Rehn-Kivi, joka on aluehallituksen 2. varapuheenjohtaja, aloittaa.
Tämän vuoden alussa ottivat hyvinvointialueet vastuun kansalaisten sosiaali- ja terveydenhuollosta. Kauniaisten terveys- ja hoivapalvelut ovat pian olleet vuoden ajan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen hoidossa. Siirto tehtiin yhdessä yössä. On oikeastaan pieni ihme, että muutto kunnista onnistui niin hyvin kun huomioidaan, miten paljon henkilökuntaa, kiinteistöjä, laitteita, tietojärjestelmiä ja muuta samanaikaisesti vaihtoi työnantajaa tai omistajaa. Asukkaille ja asiakkaille palveluissa ei tapahtunut muutoksia tässä vaiheessa. Tavoitteena suuressa sote-uudistuksessa oli vahvistaa perusterveydenhuoltoa, yhtenäistää hoito tasapuolisemmaksi kaikille ja tehdä palvelu kustannustehokkaaksi synergian ja perus- ja erikoissairaanhoidon paremman integraation kautta. Tämä kaikki ei kuitenkaan tapahdu yhdessä yössä.
Sekä viranhaltijat että me luottamushenkilöt olemme koko vuoden uurastaneet muodostaaksemme kuvan palveluista, joita tarjotaan hyvinvointialueemme eri osissa. Olemme huomanneet, että suuria kunnallisia eroja on sekä tarjonnassa että jonotusajoissa. Kun uudistus edellyttää tasapuolista hoitoa kaikille eikä rahoitusta ole tarpeeksi, tarkoittaa palveluiden harmonisointi lähes aina sitä, että ylimääräinen tehtävä pitää poistaa. Suuret uudistukset kuten tämä olisi vaatinut enemmän aikaa toteutusta varten sekä rahoitusmallin, joka ei tällä tavalla horjuta julkista terveyshuoltoa. Nyt eri alueet ovat kiireessä joutuneet tekemään päätöksiä sekä hallinnostaan ja palvelustrategioistaan, aloittamaan potilastietojärjestelmien hankinnat ja antaneet talousarvioehdotuksia suurilla säästökuureilla. Tämä ei tunnu hyvältä.
Meillä on täällä Kauniaisissa ollut ja on edelleen korkea taso palveluissa, joita tarjoamme, vaikka myös meillä on toisinaan vaikeaa saada yhteys terveydenhuoltoon kun sitä tarvitsemme. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on laaja alue, ja kaikkien nykyisten palvelupisteiden säilyttäminen tulee olemaan iso haaste. Me kauniaislaiset voimme silti tuntea olomme turvatuksi, koska terveysasemamme sijaitsee keskeisellä paikalla, jossa asukkaiden määrä on kasvamassa. Ja terveysasema toimii hyvin sekä suomeksi että ruotsiksi. Villa Breda on palveluasumisen yksikkö joka ei myöskään ole uhattuna. Vuorokauden ympäri toimivan palveluasumisen tarve ei valitettavasti vähene, vaikka painopiste on toimivassa ja turvallisessa kotihoidossa. Sosiaalitoimisto löytyy alueelta, mutta tietyt palvelut on siirretty Espooseen, mm vammaisten henkilöiden palvelu- ja tukipiste. Meille on myös toistaiseksi etuna se, että Kauniainen käyttää Apottipotilasjärjestelmää, jonka Maisa-toiminto yksinkertaistaa ja nopeuttaa yhteydenoton terveydenhuoltoon. Mutta myös puhelimitse on päästävä nopeammin perille kuin nyt. Tilastojen mukaan Kauniaisissa saa ajan terveydenhuoltoon kahdessa päivässä ensimmäisen yhteydenoton jälkeen, kun Espoossa saattaa kestää jopa 90 päivää.
Mutta menee kyllä aikaa ennen kuin uudistuksen hyvät tavoitteet toteutuvat. Kauniainen on ollut kunta, jossa sosiaali- ja terveydenhuolto on hoidettu hyvin ja joustavasti. Nyt Kauniainen kuuluu kokonaisuuteen, jossa on aivan liian paljon byrokratiaa ja siiloajattelua.
Nämä ovat asioita, joihin me luottamushenkilöt joudumme jatkossa puuttumaan, kaikkien muiden asioiden lisäksi.
VERONICA REHN-KIVI
KÄÄNNÖS: JUHANI HEIKKILÄ