Forskarskolan är namnet på ett Nordplusprojekt som omfattar fem skolor från fem länder som i början av maj lockade cirka 60 gymnasiestuderande till Gymnasiet Grankulla samskola (GGs). Förutom från GGs deltog ungdomar från Sverige, Estland, Lettland och Litauen.
Inför konferensen hade eleverna gjort egna forskningsprojekt på hög nivå och fick nu träffas och presentera projekten för varandra och en inbjuden akademikerpanel bestående av forskare från Helsingfors universitet och universitetet i Oxford.
– Det främsta syftet är att träna våra studerande i vetenskapligt tänkande och akademiskt skrivande. Förutom att de lär sig mycket av att skriva uppsatsen är det också väldigt nyttigt för dem att öva sig att tala inför folk – dessutom på engelska, säger läraren Monica Granholm som hållit i trådarna för projektet i Grani.
Det här är första gången konferensen hålls i Grankulla. Tidigare år har studerande från Grani deltagit i konferenser i Stockholm och Jurmala. En som var med redan i Jurmala i Lettland är Simon Bergström som nu tillsammans med Valter Björklund från GGs har skrivit om hur olika faktorer påverkar järnets korrosion. Ifjol presenterade Simon ett eget projekt i Lettland.
– Nu bad de mig att presentera ett projekt om korrosion vi gjort i skolan, berättar han.
Den vetenskapliga uppsatsen vid Forskarskolan handlar om ett ämne som ungdomarna själva väljer.
– Det kan vara vad som helst, vi har studerande som har gjort om biologi, kemi, historia och fysik. Det kan också vara konst, musik, kultur. Det behöver inte direkt vara om något skolämne – i fjol hade vi en studerande som gjorde en undersökning om att träna upp sin hastighet att skriva på tangentbord, berättar Monica Granholm.
De andra deltagande skolorna har liknande projekt. Initiativet kommer från Tibble gymnasium med närmare 2 000 elever i Täby strax utanför Stockholm. När vi besöker Forskarskolan i Grani har Adrian Young Lalic från just Täby tillsammans med sina kompisar Carl-Filip Hammersborg och Gustas Verksnys precis avslutat sin presentation om luftmotstånd i tunnlar och hur det påverkar fordonen.
– Det var väldigt nervigt först. Första minuten var jättejobbig, men sen slappnade man av och det kändes ganska bra i slutet av presentationen, säger Adrian när han dyker upp för en kort intervju.
Killarna har analyserat hur luftmotståndet skiljer sig när man kör med bil i en tunnel gentemot när man kör utanför en tunnel och kort sagt är enligt Adrian slutsatsen den att det är bättre att köra i en tunnel.
Frågorna från opponenterna var inget problem.
– Vi kan vårt projekt innantill, frågorna var inte läskigt, det var bara kul att svara på dem. Både Simon och Adrian tycker att Forskarskolan är inspirerande och Simon kan gott tänka sig att bli forskare i framtiden.
– Jag riktar mig mera på att bli ingenjör, men det har varit lite kul att göra det här, man får lite inspiration, säger Adrian.
Nordplusprojektet Forskarskolan ordnades 6–8.5.