| KAUPUNKI - STADEN

Entreprenörer: Invånarna har förhållit sig ovanligt bra

I sommar har Grankulla ibland sett ut som en enda stor byggarbetsplats. Bygget av den nya stadsbanan genom centrum innebar att Tunnelvägen stängdes av i fem veckor. Mycket krävande och ibland bullriga byggarbeten har pågått i ett stort område i Grankulla.

 

Grankulla stads kommunteknikingenjör Elina Keränen berättar att under avbrottet på fem veckor i tågtrafiken arbetade man nästan dygnet runt. Det har inte helt gått att undvika överraskningar.

– När man bygger grund- och förstärkningskonstruktioner uppstår alltid överraskningar. Till exempel har man hittat gamla betongfundament under marken, gamla sliprar under den nuvarande järnvägen eller så har markförhållandena avvikit från det förväntade.

– Vid avbrottets slut blev arbetena med tågtrafikens säkerhetsanordningar inte färdiga i tid, vilket ledde till att tågtrafiken inleddes med glesare turer. Men totalt sett håller projektet tidtabellen.

Enligt Keränen har det kommit mycket lite negativ feedback med tanke på arbetenas omfattning.

– Och vi har även fått positiv feedback, tack för det!

Keränen berättar hur arbetena fortsätter efter sommaren.

– Byggandet fortsätter på alla delentreprenader, vilket märks och hörs bland annat som pålningsarbeten och förändrade trafikarrangemang. Vid Tunnelvägen börjar bygget av nya spår- och plattformbroar, och under tågavbrottet nästa sommar kommer den gula tillfälliga bron att ersättas med en ny järnvägsbro som skjuts på plats.

– I augusti-september kommer det återigen att vara avbrott i tågtrafiken under helgerna. Gatuarbeten vid Banan och Posttorget fortsätter så länge vädret tillåter i höst.

Invånarna har förhållit sig ovanligt bra

I Grankulla har två entreprenörer ansvarat för stadsbanans arbeten i sommar: TYL LEKA (YIT/NRC) och Destia.

TYL LEKA:s projektledare Esa Juhantila, hur har sommaren gått ur entreprenörens perspektiv?

– Sommaren gick enligt planerna och de arbeten som planerats för avbrottet blev trots den stora brådskan utförda tryggt och enligt tidsplanen.

Blev det några överraskningar under sommaren?

– Några oväntade överraskningar dök upp, men de löstes tillsammans med beställaren och arbetena kunde fortsätta utan dröjsmål. Vissa överraskningar krävde lite innovation, men det påverkade inte säkerheten. Personalen har varit exemplariskt engagerad, vilket har hjälpt att hantera problemen.

Hurudan feedback har ni fått av stadsborna och fanns det några särskilda problem?

– Stadsborna i Grankulla har förhållit sig ovanligt positivt till arbetena och de negativa kommentarerna har varit mycket få jämfört med vad vi väntade oss. Vi vill rikta ett särskilt tack till områdets invånare för att de har stått ut med störningarna som arbetet medförde och dessutom följt byggets tillfälliga arrangemang på ett exemplariskt sätt.

– Särskilt utmanande är detta säkert för äldre och specialgrupper, men även med dem har saker och ting gått smidigt.

Cirka 70 arbetsmaskiner och 100 lastbilar

Destias projektledare Mika Kallioväli berättar att det på områdesentreprenad 3 under det fem veckor långa avbrottet arbetade cirka 70 arbetsmaskiner, 100 lastbilar och 200 personer. Kallioväli listar några exempel på arbetenas omfattning: sprängning längs järnvägen uppgick till cirka 35 000 kubikmeter, pålning på cirka 17 000 meter, markskärning och massbyten på cirka 70 000 kubikmeter, befintlig räls på över 3,4 spårkilometer demonterades och återställdes i god tid.

Trots arbetenas omfattning slutfördes sommarens entreprenad i tid.

Hurudan respons fick ni av Grankullaborna under avbrottet, Mika Kallioväli?

– Stadsborna gav främst feedback om dammiga gator. Även om vi hade utrustning avsatt för gatustädning och sopning från morgon till kväll, var mängden lastbilstrafik så enorm och dessutom bidrog det varma soliga vädret till att det ibland blev dammigt.

– För övrigt har stadsborna varit mycket tålmodiga och haft förståelse för projektet. De har också följt instruktionerna och de trafikarrangemang som bygget medfört exemplariskt. Tack för det.

Resan till butiken blev betydligt längre för många

Tunnelvägens avstängning var också en utmaning för Grankullas köpcentrum Grani. För många blev resan till butiken betydligt längre. Köpcentrumchefen Jenna Vehka-aho är nöjd med att Graniborna besökte köpcentrumet trots avstängningen.

– Trots att sommarens väg till det vanliga närköpcentrumet var besvärlig, är vi å hela köpcentrumets vägnar tacksamma för varje kund som trots byggkaoset stödde våra lokala företagare och tog sig besväret att komma även via en längre väg till köpcentret.

– Under avstängningen av Tunnelvägen var antalet besökare i köpcentrumet 14 procent lägre än samma tid ifjol – stort tack till alla som stödde de lokala butikerna och tjänsterna, säger Vehka-aho.

TYL LEKA, köpcentrumet och Grankulla stad tar gärna emot respons från stadsborna för att nästa sommar ska gå ännu bättre. Sommaren 2025 stängs Tunnelvägen återigen i fem veckor.

VI FRÅGADE några stadsbor och sommargäster i juli hur det enorma byggprojektet för stadsbanan och stängningen av Tunnelvägen har påverkat deras liv. Byggarbetena var som intensivast då intervjuerna gjordes och Tunnelvägen var avstängd.

“Hundarna har inte blivit rädda alls”

Rauno Niemelä är ute med sina två hundar Gia och Yuki.

– Ljudet har inte stört oss. Sprängningarna har hörts lite, men det har skötts bra och hundarna har inte blivit rädda alls. Däremot är de rädda för fyrverkerier.

– Vi bor bredvid Smedsplan. Tjänster och affärer finns här, så vi behöver inte ta någon omväg. Under den första veckan var det förvirrande med busshållplatserna och hur bussrutterna gick. Det kunde ha funnits mer information om det på stadens webbplats.

“Barnen älskar arbetsmaskiner”

Heidi Saksela går omvägen med 3-åriga Ada och 1-åriga Oskar. Att ta sig fram har blivit lite svårare, men Saksela är ändå positiv.

– Det är underbart att området förbättras och särskilt att plattformarna vid stationen höjs. De har varit besvärliga med barnvagnar.

Hemmet ligger cirka en halv kilometer norr om järnvägen.

– För oss har bullret inte varit störande. Barnen älskar arbetsmaskiner. Varje gång vi går förbi måste vi stanna och beundra dem. Vi har beställt matvaror hem. Om något litet har saknats har vi handlat på Sale.

“Det är onödigt att tvätta balkongglasen”

Kirsi Hämäläinen och Ritva Saxén korsar järnvägen vid den tillfälliga övergången mellan Forsellesvägen och Helsingforsvägen på grund av stängningen av Tunnelvägen. Hämäläinen är från Kouvola och besöker sin 92-åriga mamma Liisa Hämäläinen. Mamman bor nära järnvägen. Hämäläinen är orolig att mamman på grund av byggarbetena måste gå över en kilometer till frisören eller biblioteket.

– Det är ganska mycket för en äldre med rollator. En äldre person förstår kanske inte hur stor belastning det är. Det kan vara svårt att bedöma sin ork och styrka.

Bullret har inte stört. Entreprenörerna har hållit sig till de angivna tiderna för bullriga arbeten.

– Mamma sover bra, säger Hämäläinen.

Som utomstående skulle hon ha önskat bättre trafikledning för att visa var omvägarna går. Saxén säger att arbetsmaskinernas damm stör mer än bullret. Hon bor också nära järnvägen.

– Det är onödigt att tvätta balkongglasen, kommenterar Saxén.

“Det har stört rörelsefriheten”

Lauri Nissinen är ute med nästan 2-årige Olli. Nissinen är nyinflyttad i staden. Han flyttade i somras från Helsingfors till Grankulla.

– Det har stört, medger Nissinen när han tillfrågas om byggarbetenas påverkan.

Han förtydligar att det inte är bullret som har stört utan svårigheterna med att ta sig fram.

– Vi bor bredvid Sale. Alla tjänster finns på andra sidan. Vi skulle ha besökt köpcentret mer om det inte vore för byggarbetena.

Att flytta mitt i byggarbeten och buller har inte irriterat honom.

– Fem veckor är en kort tid. Vi ändrade inte planerna på grund av det.

ÖVERSÄTTNING: PATRICIA HEIKKILÄ

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *