| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Farliga situationer vid Grankulla station

De tillfälliga gångvägarna vid Grankulla station har lett till allvarliga farliga situationer denna höst. Särskilt gångtrafiken över spåren mellan perrongerna har orsakat flera incidenter.

Enligt Trafikledsverkets projektchef Tommi Rosenvall har lokförare rapporterat om cirka 20 farliga situationer i Grankulla sedan slutet av juli, varav 5–10 har inneburit nödbromsningar. 

– Nödbromsningarna har räddat liv, konstaterar Rosenvall.

De tillfälliga trafikarrangemangen vid Grankulla station har orsakats av byggandet av stadsbanan och de nya spåren. På grund av byggarbetsplatserna stängdes undergången i somras och gångtrafiken dirigerades över spåren.

– Trots att det finns ljud- och ljusvarningssystem vid perrongövergången har vissa tågresenärers beteende skapat allvarliga risker då en del av resenärerna skyndar över spåren framför avgående tåg. Endast lokförarens snabba reaktion har förhindrat en allvarlig olycka, informerar Trafikledsverket.

Trafikledsverkets projektchef Tommi Rosenvall (t.v) och TYL LEKAs projektchef Esa Juhantila hoppas att Grankullaborna följer säkerhetsanvisningarna vid stationen. När ljusen blinkar och varningsklockan ringer, ska man inte korsa spåren, betonar Juhantila.

– Perrongövergången är ingen övergång för fotgängare och tåget har ingen skyldighet att lämna företräde. Ett tåg stannar inte lika snabbt som till exempel en bil vid en nödbromsning. Därför är det av största vikt att resenärerna följer reglerna och absolut inte försöker korsa spåren när varningsljud och rött varningsljus indikerar ett kommande tåg, påminner Rosenvall.

Säkerheten har även förbättrats genom att hastigheten sänkts för förbipasserande tåg. Tidigare var hastigheten 80 km/h, men den har nu sänkts till 50 km/h.

Den nya förbindelsen mellan perrongerna via undergången färdigställs 2026, vilket innebär att den tillfälliga spårövergången då försvinner.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *