Arbetskraftsbyråernas uppgifter överförs på kommunernas ansvar från början av nästa år. Esbo och Grankulla bildar ett gemensamt sysselsättningsområde och Esbo stad tar från och med 1.1.2025 ansvar för tjänsterna för arbetssökande och arbetsgivare från Esbo och Grankulla. Samtidigt stängs arbetskraftsbyråerna och kommunförsöken för sysselsättning upphör.
Vad innebär förändringen av AN-tjänsterna för invånarna och arbetsgivarna i Grankulla? Esbos sysselsättningschef Hilla-Maaria Sipilä (bilden) svarade på frågorna.
Hur förverkligas samarbetet mellan Grankulla och Esbo i praktiken?
– Esbo fungerar som ansvarskommun och ordnar tjänsterna å Grankullas vägnar. Esbo stad betjänar alltså Grankullas arbetssökande och arbetsgivare på samma sätt som sina egna invånare och företag. Samarbetet styrs av ett avtal mellan Esbo och Grankulla. Dessutom har Grankulla två representanter inom sysselsättningssektionen under Esbo stadsstyrelse.
Påverkar förändringen tillgängligheten av AN-tjänster i Grankulla?
– Ur Grankullas perspektiv är AN-tjänsterna lika tillgängliga som tidigare. Nättjänsterna finns fortfarande på Jobbmarknaden. Lokala tjänster är tillgängliga från samma platser som tidigare och ligger nära goda transportförbindelser i Alberga och Mattby. Tjänsterna beaktar jämlikhet och språkliga rättigheter.
Var får en arbetslös från Grankulla konkret service i fortsättningen? Var får man personlig service?
– Den primära servicekanal jobbsökande är Jobbmarknad-tjänsten, där man kan anmäla sig som arbetssökande, rapportera om framsteg i sin sysselsättningsplan, meddela om förändringar, söka till arbetskraftsutbildningar eller startpeng och lämna återuppringningsbud. Servicepunkterna finns i Mattby på adressen Biskopsporten 10 A och från och med den 7 januari även i Sello i Alberga. Vid servicepunkterna erbjuds rådgivning med könummer och möten med tidsbokning. Rådgivning kan man också få per telefon och e-post samt på servicetorget i Iso Omena.
Behöver arbetssökande göra något speciellt på grund av förändringen?
– Om du redan är kund hos TE-byrån eller Esbos kommunförsök, behöver du inte göra något på grund av förändringen. Fortsätt ditt jobbsökande som vanligt. Om du håller på att bli arbetslös eller permitterad, anmäl dig som arbetssökande i Jobbmarknadens Onlinetjänst. Du kan göra anmälan i förväg, vilket underlättar din ärendehantering.
Finns det några undantag eller andra saker att tänka på vid årsskiftet?
– Vid årsskiftet kan det förekomma avbrott både i webbtjänster och kundtjänsten. Webbtjänsten har ett avbrott 30.12–2.1. Då är det inte möjligt att registrera sig som arbetssökande eller sköta ärenden elektroniskt på Jobbmarknadsportalen. Servicepunkterna är stängda på grund av övergången av tjänster och helgdagarna 30.12–6.1 och öppnar igen den 7.1. Kundtjänsten kan bli överbelastad vid årsskiftet på grund av avbrottet i webbtjänsten, övergången av tjänster och helgdagarna. Det är därför bäst att sköta alla möjliga ärenden i god tid före årsskiftet. Vid problem hjälper telefonrådgivningen och rådgivningspunkten på servicetorget i Iso Omena. De håller också öppet under vardagarna vid årsskiftet.
Hur får arbetssökande i Grankulla information om arbetsmarknadstjänsterna?
– Information finns tillgänglig på Jobbmarknadsportalen och på Esbo sysselsättningstjänsters webbplats. Det finns olika typer av rådgivning och stöd för olika arbetssökningssituationer.
Hur påverkar förändringen företagen och arbetsgivarna i Grankulla och hurudant stöd finns tillgänglig för dem?
– Arbetsgivare erbjuds rådgivning och stöd för rekrytering, förändringssituationer, lönesubvention, arbetsprövning och kompetensutveckling. Förutom lagstadgade tjänster erbjuder Business Espoo -företagstjänstenätverket tjänster för företagets olika faser och behov. Arbetsgivarnas elektroniska onlinetjänster finns fortsättningsvis på Jobbmarknaden. Personlig service får man genom att kontakta Esbo sysselsättningstjänster per telefon eller e-post. Kontaktuppgifter och information om tjänster finns på Business Espoos webbplats.
Vad är syftet med reformen?
– Syftet med reformen är att arbetslösa snabbare ska hitta jobb och arbetsgivare ska få mer effektiva lösningar för rekrytering och arbetskraftstillgång. I och med att TE-tjänsterna överförs till kommunerna och fogas till befintliga funktioner får kommunerna möjlighet att på ett mer effektivt sätt främja sysselsättning, tillgången på kompetent arbetskraft och företagens tillväxt. Reformen ger kommunerna en möjlighet att utveckla tjänsterna så att de bättre motsvarar kundernas behov och lokala behov. Det handlar inte bara om sysselsättning, utan framför allt om att stärka kommunernas livskraft.
KONTAKTUPPGIFTER
Tjänster för arbetssökande i Esbo och Grankulla
- Webbplats: tyollisyysespoo.fi >svenska
-
E-tjänster: tyomarkkinatori.fi/sv
- Rådgiving: tfn 09 8169 4000 info.jobb@esbo.fi eller servicetorget i Iso Omena
- Verksamhetsställen: Mattby (Biskopsporten 10 A) och Alberga (Köpcentrum Sello, Albergagatan 3–9, från 7.1.).
Tjänster för arbetsgivare
- Information om arbetsförmedlingstjänster för arbetsgivare: tel. 09 3103 6300, neuvonta.tyonantajat@hel.fi (i kraft fr.o.m. 2.1.2025 kl. 12).
- Jobbmarknadstorgets e-tjänst: tyomarkkinatori.fi/sv
- Webbplatser: businessespoo.fi
3 frågor till stadsdirektören
Hur påverkar förändringen kostnaderna och resurserna för Grankulla stad, stadsdirektör Christoffer Masar?
– Sysselsättningstjänsterna tillhandahålls fram till slutet av detta år via statliga AN-byråer, vilket innebär att städer tidigare inte heller har haft separat anställd personal för sysselsättning. Efter årsskiftet kommer dessa tjänster att tillhandahållas av sysselsättningsområdet Esbo-Grankulla, vilket i praktiken innebär att personalen för sysselsättning kommer att vara anställd av Esbo stad.
När det gäller kostnader leder reformen enligt honom till att stadens ansvar för finansieringen av arbetslöshetsförmåner förutom arbetsmarknadsstöd i fortsättningen omfattar även grunddagpenning samt grunddelen av den inkomstrelaterade dagpenningen. I praktiken innebär detta att kommunens andel av arbetsmarknadsstödet, ofta kallat sanktionsavgift, kommer att öka avsevärt från nuvarande nivå. Därtill kommer Grankulla stad också att köpa sysselsättningstjänster från sysselsättningsområdet Esbo-Grankulla. Dessa två förändringar gör att stadens sysselsättningskostnader totalt ökar med uppskattningsvis cirka en miljon euro. Den slutliga summan beror dels på konjunktursituationen och hur arbetslösheten utvecklas, samt dels på hur väl det nya sysselsättningsområdet lyckas med sina uppgifter. Kostnaderna kompenseras delvis med ett ökat statsbidrag, men tyvärr täcker detta inte alls de nya kostnaderna.
Har Grankulla några planer på att öka personalen eller utveckla nya lösningar för att organisera AN-tjänsterna?
– Grankulla stad har för närvarande inga planer på att anställa ny personal på grund av reformen, utan vi kommer att köpa dessa tjänster av vårt gemensamma sysselsättningsområde. När det gäller utvecklingen av AN-tjänster har vårt nya gemensamma sysselsättningsområde ambitiösa mål att kunna sysselsätta människor mycket bättre än det nuvarande systemet kan och att betjäna det lokala näringslivet.
Är reformen bra eller dålig för staden?
– Det slutgiltiga svaret kan bara ges i efterhand. Men nu skulle jag säga att situationen är tudelad. När det gäller finansieringen har staten tyvärr inte följt sitt löfte om kostnadsneutralitet, det vill säga de kostnader som påförs är större än de som överförs, vilket klart är dåligt för staden. Å andra sidan, när det gäller själva tjänsterna, är jag ganska säker på att städerna Esbo och Grankulla har mycket bättre incitament och verktyg för att sysselsätta människor än arbetskraftsbyråerna nu har. Vi känner de lokala företagens behov bättre än arbetskraftsbyråerna och vi har goda kontakter till dem som ordnar utbildningar. Detta ger oss goda möjligheter att lyckas med sysselsättningen bättre än det nuvarande systemet och också hjälpa våra företag att lyckas bättre. Detta gäller särskilt om lagstiftningen i framtiden blir mer flexibel och inte förhindrar förnuftiga arbetssätt.