Henkilökohtaista palvelua pankissa? Enää ei ole itsestään selvää, että voi noin vain astua sisään pankkikonttoriin. Tarkistimme miltä tilanne näyttää Kauniaisissa ja teimme kyselyn kolmessa konttorissa. Ja vastaukset? Kyllä, henkilökohtaista palvelua tarjotaan ja pankkikonttorit säilyvät katukuvassa.
Otto Jokinen istuu ja odottaa vuoroaan Aktian konttorissa. Hän on tyytyväinen pankissa saamaansa palveluun.
– Minulla on pieni osakesalkku jota hoidetaan hyvin. Muuten en käytä pankin palveluita koska hoidan ne tietokoneen välityksellä ja nostan rahaa automaatista, hän sanoo.
Otto Jokinen on tyypillinen nykyajan pankkiasiakas. Useimmiten kyseessä ovat vähän suuremmat, esimerkiksi sijoituksia koskevat kysymykset jotka houkuttelevat asiakkaan pankkiin,
sanoo konttorinjohtaja Mikko Hyttinen Handelsbankenissa Kauniaisissa.
– Perinteiset, päivittäisiä palveluja koskevat käynnit ovat vähentyneet ja vähenevät koko ajan. Mutta on tilanteita jolloin halutaan olla yhteydessä meihin ja sen palvelun me tarjoamme.
Handelsbanken ei ole karsinut konttoriverkostoaan. Eikä Hyttinen usko, että konttorit katoavat katukuvasta. Hänen mukaansa joskus tarvitaan henkilökohtaisia tapaamisia pankin asiantuntijoiden kanssa.
Nordean konttorinjohtaja Carita Hästö puolestaan uskoo, että konttorit luultavasti katoavat tulevaisuudessa kokonaan, mutta se tulevaisuus ei hänen mukaansa ole täällä ihan vielä.
– Pankkikonttorit eivät häviä katukuvasta lähitulevaisuudessa, eivät ainakaan täällä Kauniaisissa. Tästä huolimatta on tosiasia, että enemmän ja enemmän asioita hoidetaan digitaalisesti, koska asiakkaiden enemmistö pitää sitä parempana. Kauniaisissa haluamme tulevaisuudessa keskittyä auttamaan juuri digitaalisissa kysymyksissä, hän sanoo.
Myyntipäällikkö Ramona Ranki Aktian Kauniaisten konttorissa on samalla linjalla. Myös hänen pankkinsa haluaa voida tarjota sekä digitaalisia palveluita että henkilökohtaista palvelua katutasolla.
– Kun kyseessä on perustavanlaatuinen henkilökohtaisen talouden läpikäynti, valitsee asiakas mielellään henkilökohtaisen käynnin konttorissa, sanoo Ranki.
Kaikilla kolmella pankilla on asiakkaita jotka haluavat henkilökohtaista palvelua, vaikka päivittäiset rutiiniasiat hoidetaan digitaalisesti.
– Tietyissä tapauksissa on hyvä tavata myös henkilökohtaisesti. Monet haluavat käydä läpi investointejaan tai keskustella muun muassa lainan vaihtoehdoista. Mutta monet tarvitsevat apua esim. verkkopankin käytössä, tai yksinkertaisesti tilin avaamisessa, sanoo Hästö.
Yhdenkään vastaajan mielestä Kauniainen ei eroa muista paikkakunnista henkilökohtaisen pankkipalvelun kysynnän suhteen. Kysynnän taso on nykyään kaikkialla samanlainen, suurin osa hoidetaan digitaalisesti, mutta sekä vanhemmat että nuoremmat tarvitsevat silloin tällöin käyntiä pankissa.
– Suuret taloudelliset muutokset koskevat kaiken ikäisiä asiakkaita. Kyseessä voi olla sijoituspäätös, asuntokauppa, asunnonvaihto tai muut suuremmat hankinnat, sanoo Ramona Ranki.
Näin saat palvelua Kauniaisissa
Aktia
Henkilökohtaista palvelua pienemmissä asioissa ilman ajanvarausta kolmena tuntina päivässä kolmena päivänä viikossa. Muihin asioihin suositellaan ajanvarausta. Kun kyse on suuremmista taloudellisista päätöksistä, saa ajan varaamalla tavata oman taloudellisen neuvonantajansa, myös iltaisin.
– Tällaisen tapaamisen voimme tarjota joko konttorissa tai puhelimitse asiakkaan toivomuksen mukaan, sanoo Ramona Ranki.
Handelsbanken
Tarjoaa palvelua ajanvarauksella. Olemme joustavia ja palvelemme tarvittaessa myös iltaisin, sanoo Mikko Hyttinen.
Pankki haluaa hänen mukaansa ajanvarauksen avulla tarjota hyvää palvelua ja varmistaa että asiakas tavoittaa oikean henkilön.
Kritiikkiä järjestelyä kohtaan ei ole esiintynyt.
– Meidän pitkäaikaiset asiakkaamme ymmärtävät tämän oikein hyvin. Spontaani tarve juuri nyt käydä pankissa on vähentynyt, sanoo Mikko Hyttinen.
Nordea
Henkilökohtaista pankkipalvelua ajanvarauksella. Muuttaa palveluaan kevään aikana ja keskittyy Kauniaisten konttorissa auttamaan asiakkaitaan erityisesti digitaalisten kanavien käytössä. Maaliskuusta alkaen erityisissä digitaalisissa kysymyksissä palvelua myös ilman ajanvarausta.
– Sen mukaan miltä nyt näyttää, tulevat ovet olemaan tulevaisuudessa auki, eivät kiinni, niin kuin ne ovat olleet nyt vuoden, sanoo Carita Hästö.
Käännös: Sirkku Vepsäläinen