Nu sätter ytterligare ett bankkontor lapp på luckan i Grankulla. Den 1 december stänger Nordea sitt kontor, eftersom bankservicen flyttat över till andra kanaler och efterfrågan på markservice hela tiden minskat.
– Det här är en del av den större omvälvning som pågår i hela branschen och på Nordea går vi över till att närmast lära kunderna använda den digitala servicen, säger Tiina Äijö (till höger på bilden), som är direktör för kontoren i Esbo, dit även Grankullakontoret hör, och Helsingfors centrum.
På många kontor är det just information om digitala tjänster som bankbesöket handlar om. Efterfrågan på övriga tjänster minskar hela tiden.
– Efterfrågan är för liten för att vi ska kunna ha kvar en så här stor banklokal som den här, säger Äijö då vi står i Grankullakontoret.
Sedan i maj har banken varit öppen endast en dag per vecka – på torsdagar – och antalet kunder har enligt kontorets nuvarande chef Päivi Ryönänkoski under dagen varierat från 10-30.
– Vi lanserade det först som sommaröppettid, men vi märkte att efterfrågan är för liten för att fortsätta. Kunderna flyttar över till telefonen och chatten och vår personal flyttar över dit, säger Äijö.
Nordea betjänar i framtiden i Sello, Iso Omena, Hagalund. Kunderna väljer förstått fritt var de vill få sin sin bankservice i framtiden. Äijö och Ryönänkoski påminner om att tjänsterna också flyttats till andra platser.
– Bankservicen begränsas inte bara till bankkontoret. När det gäller kontanter har vi ju också avtal med K-affärer, R-kiosker och Tokmanni, så att kunden kan lyfta pengar hos dem, säger Äijö.
När Nordea nu stänger sitt kontor är det slutet på en lång era, eftersom banken har en lång historia i staden. Bankens företrädare Landtmannabanken, som senare efter en fusion med andra banker blev Unionbanken i Finland (Suomen Liittopankki) inledde verksamheten i början av 1920-talet och hade sitt kontor intill järnvägsstationen i Grankulla.
Handelsbanken stängde kontoret i Grankulla tidigare i höstas.